Heinolan terveysasemalla jouhevoitetaan asiointia – pulma pyritään ratkaisemaan samassa puhelussa

Puhelimeen vastaava sairaanhoitaja voi kysyä asiasta saman tien vieressä istuvalta lääkäriltä tai fysioterapeutilta.

terveydenhoito
Läheltä
Yle

Heinolan terveysasemalla on alettu hoitaa potilaiden asioita uudella tavalla. Asiakkaan soittoon vastaa aina sairaanhoitaja, ja pulma pyritään hoitamaan jo saman puhelun aikana, jos se on mahdollista.

Sairaanhoitaja on samassa tilassa lääkärin ja fysioterapeutin kanssa, eli esimerkiksi reseptin uusimisesta tai selkäkivun hoidosta voidaan antaa vastaus saman tien. Tavoitteena on, että Heinolan terveysaseman asiakkaat saavat jutella puhelimessa joka kerta saman sairaanhoitajan kanssa.

Mallilla halutaan nopeuttaa hoitoonpääsyä ja parantaa hoidon laatua. Asiakkaalle järjestetään edelleen tarvittaessa vastaanottoaika.

Uuden systeemin opettelu ja käyttöönotto voi alkuvaiheessa vaikuttaa jonkin verran siihen, miten nopeasti ilman ajanvarausta terveysasemalle saapuvia pystytään palvelemaan. Kiireelliset tapaukset hoidetaan yhtä nopeasti kuin yleensä.

Vastaavaa mallia on jo käytetty joillakin muilla terveysasemilla Suomessa.