Liikenne Saimaan kanavassa väheni lähes 20 prosenttia – syinä normaalia lyhyempi liikennekausi ja teollisuuden kausivaihtelu

Saimaan kanavan menee kiinni lauantaina huoltotauon ajaksi. Tavoitteena on aloittaa liikennöinti jälleen maaliskuussa.

Saimaan kanava
Ilmakuva Saimaan kanavasta.
Liikenne Saimaan kanavassa väheni edellisvuoteen verrattuna siksi, että liikennekausi oli normaalia lyhempi. Kalle Purhonen / Yle

Saimaan kanavan liikennöinti väheni viime vuonna 19 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Tavaraa Saimaan kanavaa pitkin kulki hieman yli miljoona tonnia, kun vuotta aiemmin tavaraa kuljetettiin 1,3 miljoonaa tonnia.

Väyläviraston sisävesiväylien yksikön päällikön Tero Sikiön mukaan yksi syy edellisvuotta hiljaisempaan liikenteeseen on se, että vuoden 2019 liikennekausi oli normaalia lyhyempi. Tämä johtui alaporttien remonttitöistä.

Myös Saimaan kanavaa pitkin liikkuneiden tavaroiden määrissä oli pudotusta edellisvuoteen verrattuna.

– Tämä voi johtua osittain myös siitä, että teollisuudessa on kausivaihtelua. Suurin yksittäinen Saimaan kanavassa liikkuva tavara on yhä raakapuu, Sikiö kertoo.

Osa Saimaan kanavaa Nuijamaalla.
Saimaan kanava jää talveksi huoltotauolle, jonka jälkeen tulevasta liikennekaudesta odotetaan entistä vilkkaampaa.Kalle Purhonen / Yle

Tavoitteena pidempi liikennekausi

Tänä vuonna Väyläviraston toiveissa on, että Saimaan kanavan liikennekausi olisi kaksi ja puoli kuukautta viime vuotta pidempi.

Tätä tavoitetta kohti työskennellään nyt vauhdikkaasti. Saimaan kanavan liikennöinti lopetetaan talveksi huomenna lauantaina. Talvitauon aikana uusitaan sulkujen alaportteja.

– Valmistelevat työt ovat nyt käynnissä, jotta huomisesta alkaen voidaan hoitaa mahdollisimman ripeästi kaikki huoltotyöt. Talven aikana neljälle sululle tehdään normaalia suuremmat huoltotyöt, mutta kaikilla suluilla huolletaan jotakin, Sikiö kertoo.

Tulevan liikennekauden pituuteen vaikuttaa talven laatu. Tavoitteena tänä vuonna on joka tapauksessa aiempaa pidempi liikennekausi, joka alkaisi maaliskuussa.