1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Slush-tapahtuma

"Palkattomia ylitöitä ja työuupumusta" – Slushin uusi johtokaksikko saa vastuulleen yhtiön, joka ei enää pyöri vain hyvällä pöhinällä

Mitä tehdään tänä vuonna toisin, Miika Huttunen ja Oona Poropudas?

Slush-tapahtuma
Slushin johtajat Oona Poropudas ja Miika Huttunen.
Varatoimitusjohtaja Oona Poropudas vastaa Slushin päätapahtumasta, toimitusjohtaja Miika Huttunen strategiasta ja uusista aluevaltauksista. Mårten Lampén / Yle

– Jos edes yksi henkilö on kokenut, että työmäärä on liian kuormittava ja tuntuu pahalta, se on minulle ja meille riittävä signaali, Miika Huttunen sanoo.

– Asioiden pitää silloin muuttua.

Huttunen on kasvuyhtiötapahtuma Slushin tänään nimitetty uusi toimitusjohtaja. Hän astuu ruoriin hetkellä, jolloin Suomen merkittävimmällä startup-ilmiöllä on muutakin mietittävää kuin ensi marraskuun esiintyjälista.

Voidaanko Slushissa hyvin?

Kun Helsingin Sanomat perkasi Slush-tapahtuman kulisseissa käytyä keskustela viime syksynä (siirryt toiseen palveluun), esiin nousi pahaa oloa. “Tuntikaupalla palkattomia ylitöitä, pakollisia ‘talkoita’ viikonloppuina ja työuupumustapauksia”, lehti listasi.

Ihminen ei elä pelkällä pöhinällä, tarvitaan myös unta – ja työstä sellainen korvaus, joka tuntuu reilulta.

Slushin johtajat Oona Poropudas ja Miika Huttunen.
Yrittäjyys, mikä tahansa yrittäjyys, on hieno juttu. Se tuo verotuloja, työpaikkoja ja ihmisille merkitystä, Miika Huttunen sanoo.Mårten Lampén / Yle

Slushin johto reagoi kohuun nopeasti. Toimitusjohtaja Andreas Saari lupasi jo seuraavana päivänä (siirryt toiseen palveluun), että tilanteeseen tulee muutos. Saaren mukaan ongelmat ovat seurausta siitä, että opiskelijoiden talkoo-organisaatio on kasvanut isoksi tapahtumajärjestäjäksi, eivätkä rakenteet ole pysyneet mukana.

Korjausliikkeen toteuttaminen jäi hänen seuraajilleen – Huttuselle sekä uudelle varatoimitusjohtajalle Oona Poroputaalle.

Kaksikon työnjako on aiempia vuosia selkeämpi. Varatoimitusjohtaja Poropudas ottaa vastuulleen päätapahtuman ja kansainväliset operaatiot. Toimitusjohtaja Huttunen vastaa strategiasta ja uusista hankkeista.

Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen.
Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen on ollut Slushissa vapaaehtoisena vuodesta 2014 ja palkkatöissä vuodesta 2018.Mårten Lampén / Yle

Mikä käytännössä muuttuu?

Slushin toimistolla kampissa työskentelee tammikuun lopulla kaikkiaan 29 työntekijää. Avokonttorissa suunnitellaan seuraavaa tapahtumaa, valmistellaan koulutuksia, koodataan verkkosivuja ja työstetään viime syksynä lanseerattua Soaked by Slush -verkkolehteä.

Viime vuonna lähes kaikilla Slushin työntekijöillä oli Helsingin Sanomien mukaan nollatuntisopimus ja 15 euron tuntipalkka. Kuukausipalkaksi muodostui 2400 euroa, mikäli työtä tehtiin 40 tuntia viikossa.

Käytännössä tuntipalkka oli pienempi. Varsinkin tapahtuman lähestyessä tunteja kertyi paljon enemmän, mutta ylitöitä ei laskettu.

Tänä vuonna työsopimus on muuttunut.

– Me luovuimme nollatuntisopimuksista ja ryhdyimme seuraamaan työaikaa entistä aktiivisemmin. Se mahdollistaa, että tiimien vetäjät näkevät paremmin mihin aikaa kuluu. Työnjaosta ja johtamisesta voidaan käydä paremmin keskusteluja, Huttunen sanoo.

Uudet työsopimukset on laadittu asianajotoimiston kanssa. Lähtökohtainen tuntimäärä on 30–40 tuntia viikossa ja työaikaa seurataan päivätasolla. Kertyneitä ylityötunteja pidetään vapaina. Jos jostain syystä vapaata ei voi ottaa, Slush sanoo maksavansa ne rahana takaisin.

Tarvittaessa palkataan lisää työvoimaa.

Slushin johtajat Oona Poropudas ja Miika Huttunen.
Mårten Lampén / Yle

Ylen haastattelun jälkeen Slushin Malminkadun konttorilla tutustutaan uuteen tuntiseurantatyökaluun. Toinen tärkeä työkalu on työtyytyväisyyttä seuraava sovellus. Sen käyttöä laajennetaan niin, että jokainen tiiminvetäjä näkee oman ryhmänsä voinnin.

– Olemme kysyneet neuvoa ja apua työpsykologeilta ja henkilöstöalan ammattilaisilta – millaisia pieniä ja isoja toimenpiteitä tekemällä voimme parantaa työyhteisöä ja kulttuuria.

Slushin johtajat Oona Poropudas ja Miika Huttunen.
– Tosi moni nousee Slushissa ensimmäistä kertaa tällaiseen vastuuseen. Silloin tehdään helposti virheitä toisten kustannuksella. Haluamme välttää tämän, Oona Poropudas sanoo.Mårten Lampén / Yle

Slush käynnistää myös sisäisen koulutusohjelman, jossa johtamisen ammattilaiset jakavat oppejaan. Huttusen ja Poroputaan mukaan koulutuksessa keskitytään perusteisiin:

– Miten annetaan palautetta? Miten käydään vaikeita keskusteluja? Miten huolehditaan siitä, että tavoitteet on asetettu oikein ja niitä myös seurataan? Miten työ tuntuu hallittavalta? Poropudas luettelee.

– Tosi moni nousee Slushissa ensimmäistä kertaa tällaiseen vastuuseen. Silloin tehdään helposti virheitä toisten kustannuksella. Haluamme välttää tämän.

Slushin varatoimitusjohtaja Oona Poropudas.
Oona Poropudas on Slushin uusi varatoimitusjohtaja.Mårten Lampén / Yle

Onnistuuko Slush korjaamaan virheensä?

Vuonna 2016 kohistiin seksuaalisesta ahdistelusta. Osa Slush-tapahtumaan osallistuneista oli alkoholia nautittuaan ryhtynyt sikailemaan.

Tapahtuma oli siihen asti saanut osakseen lähes yksinomaan positiivista hymistelyä. Nyt sitä revittiin iltapäivälehtien sivuilla.

Tapahtuman järjestäjät toimivat kriisiviestinnän parhaiden oppien mukaisesti ja julistivat "nollatoleranssin kusipäiden suhteen" (zero tolerance for assholes). Ja kun ahdistelua havaittiin taas pari vuotta myöhemmin, se johti porttikieltoihin (siirryt toiseen palveluun).

Tälläkin kertaa Slush vastasi kritiikkiin nopeasti – vaikka viime syksyn kritiikki kohdistuikin suoraan tapahtumaan ja sen järjestäjiin.

Timo Ahopelto (vas.) ja Miki Kuusi
Nykymuotoisen Slushin ensimmäinen toimitusjohtaja Miki Kuusi (oik.) vuonna 2011, vasemmalla Slush Oy:n hallituksen puheenjohtaja, pääomasijoittaja Timo Ahopelto.YLE

Miten Slush onnistuu muutoksessa? Työelämän pykälät ovat vierasta organisaatiolle, jonka kulttuuri muistuttaa yhä opiskelijajärjestöä. Tapahtuma ottaa mallia myös startup-yrityksistä, eikä niissäkään perinteisesti ole laskettu kovin tarkasti työtunteja tai kyttäilty työehtosopimuksia.

Slushin uuden toimitusjohtajan mukaan työntekijöiden hyvinvointi on menestyksen ehto.

– Minun tärkein tavoitteeni toimitusjohtajana on, että tässä kulttuurissa on hyvä olla – ja samalla saadaan paljon aikaan. Ja että kaikkein kunnianhimoisimmat ja uteliaimmat nuoret tyypit haluavat tänne töihin, Miika Huttunen sanoo.

Keskustelu artikkelista on auki 4.2. klo 23 asti.

Faktat: Slush

  • Vuodesta 2008 asti järjestetty kasvuyritystapahtuma, itsenäisten oheistapahtumien teemaviikko, verkkolehti ja yrittäjyyskouluttaja
  • Viime vuonna 3 500 kasvuyritystä ja 2 000 sijoittajaa. Slush-sovelluksella sovittiin yhteensä 6 000 tapaamista
  • Viisi sisartapahtumaa Kiinassa. Viime vuonna myös pienempiä tapahtumia ja kohtaamisia New Yorkissa, Tukholmassa, Lontoossa, San Franciscossa, Kiovassa ja Singaporessa. Tokion tapahtuma on poistunut Slush-sateenvarjon alta ja Singaporen tapahtuma on jäissä (siirryt toiseen palveluun)
  • Liikevaihto 12 miljoonaa euroa, liiketulos noin 1,2 miljoonaa euroa vuonna 2018
  • Slush-yhtiön omistaa voittoa tavoittelematon Startup-säätiö

Korjaus 15.40: Timo Ahopelto on Slush Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Hän on aiemmin toiminut Startup-säätiön hallituksessa – mutta ei sen puheenjohtajana, kuten jutun aiemmassa versiossa todettiin.

Lue seuraavaksi