Nea Kylä-Junnila, 23, hurahti käytettyihin luksuslaukkuihin

Merkkilaukku voi maksaa pienen henkilöauton verran.

Nea Kylä-Junnila aloitti laukkujen keräilyn viime vuonna. Hän on ostanut jo kolme käytettyä laukkua.

Merkkilaukut pysyvät ehjinä pitkään. En halua ostaa uutta halpalaukkua joka kolmas viikko. Ne eivät ole kovin kestäviä.

Nea Kylä-Junnila

Chanelin laukku on kallein ostokseni. Siitä maksoin 1 000 euroa. Uutena se maksaisi 3 500 euroa. 

Nea Kylä-Junnila

Asiaan perehtynyt ostaja tutkii tarkkaan laukun sisällön. Onko nahan pinta kunnossa, toimivatko vetoketjut ja onko vuoressa tahroja?

Yrittäjä Antti Kulmala on myynyt käytettyjä merkkilaukkuja noin kolmen vuoden ajan. Hänelle ei ole vielä yritetty kaupata kopioita. Laukuissa on mukana aitoustodistus, jonka asiakkaat yleensä haluavat nähdä.

Ensimmäiset koodin kirjaimet kertovat valmistusmaan, toinen ja neljäs numero kertovat valmistusvuoden sekä ensimmäinen ja kolmas numero kertovat valmistusviikon vuoden 2007 jälkeen myydyissä laukuissa.

Laukuissa on luonnollisesti mukana muotitalojen oma merkkilogo. Nea Kylä-Junnila pyytää aitoutuspalvelusta mielipiteen ennen ostoa. Aitouttaja tutkii laukun nahan ja yksityiskohdat.

Suosituimmat merkit Antti Kulmalan liikkeessä ovat tunnettujen ranskalaisten muotitalojen kuten Louis Vuittonin, Yves Saint Laurentin, Chanelin ja Guccin laukut.

Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan moni käytetyn luksustuotteen ostaja ajattelee olevansa vain yksi useista omistajista tuotteen elinkaaren aikana. Jälleenmyyntiarvon tiedostamisesta on tullut uusi ostotyyli, kertoo käytettyjen luksustuotteiden kauppaa tutkinut tutkijatohtori Linda Turunen.

Kallein Antti Kulmalan myymä laukku maksoi noin 6 000 euroa eli pienen henkilöauton verran.

En pelkää, että joku varastaa laukkuni. Harva tajuaa, mitä laukut maksavat. Kopioita näkyy paljon katukuvassa, ja ulkopuolisen on vaikea erottaa aitoja kopioista.

Nea Kylä-Junnila

Monia malleja ei valmisteta enää. Olen tykästynyt vanhempiin mallistoihin, ja niitä saa käytettyinä. Niitä raaskii myös käyttää helpommin kuin uutta.

Nea Kylä-Junnila

Laukut ovat kovassa käytössä. Nea Kylä-Junnila lähettää ne tarvittaessa kunnostukseen ja pesulaan.

Jopa 10–15-vuotiaat tytöt käyvät katsomassa laukkuja ja tietävät niistä paljon. Nuorten naisten lisäksi miehet etsivät esimerkiksi viikonloppulaukkuja.

Miehet ovat kiinnostuneita myös vyölaukuista, jotka ovat tulleet uudelleen muotiin.

Yksi laukku on aina päivittäisessä käytössä ja loput vitriinissä odottamassa. Nappaan sopivan laukun sieltä tarpeen mukaan. Laukut on tarkoitettu käyttöön eikä hyllylle pölyttymään.

Nea Kylä-Junnila

Tekijät

Minna Rosvall

Julkaistu 29.2.2020