Tämä auto näyttää tavalliselta autolta – mutta se on erikoisteräksestä tehty ralliauto, jossa ei ole edes turvakaaria

Oulussa syntyi uudenlainen ralliauto opiskelijatyönä.

ralliautoilu
Oamk:n opiskelijatyönä valmistettu ralliauto.
Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kolmen vuoden työ on valmistunut ajokuntoon.Paulus Markkula / Yle

Oulussa rakennetussa ralliauton prototyypissä testataan uudenlaista turvakorirakennetta. Oulun ammattikorkeakoulun konetekniikan opiskelijoiden rakentamassa autossa on käytetty Oulun yliopistossa kehitettyä laserhitsaustekniikkaa.

Se on mahdollistanut vaikeasti työstettävän ultralujan teräksen muokkaamiseen ja käyttämisen auton rakennusaineena. Kennomaiseksi hitsatun teräslevyn ansiosta runko on tavallista selvästi lujempi eikä auton ohjaamoa ole tarvinnut vahvistaa erillisillä ralliautojen turvakaarilla.

– Yksi tämän auton suunnittelun lähtökohta on ollut myös turvallisuus, kertoo Janne Ilomäki Oulun ammattikorkeakoulusta.

Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja kuljetusalan yksiössä valmistumassa oleva ralliauton prototyyppi kesällä 2018.
OAMK rakennettu ralliauto
Voit verrata ralliauton nykyistä ulkoasua rungon rakenteeseen liikuttamalla pystysuoraa linjaa. Kuvat: Paulus Markkula / Yle

Kennomainen rakenne pudottaa myös auton painoa, koska ultralujasta teräksestä valmistettujen peltien paksuus voi olla tavallista ohuempi.

– Tämä soveltuu myös muuhun piensarjatuotantoon kuten vaikkapa työkoneisiin. Jos vaikka kuorma-auton lavasta voidaan rakentaa nykyistä kevyempi, sen kantavuus kasvaa, kertoo ammattikorkeakoulun erikoisasiantuntija Arto Lehtonen.

– Sehän taas pienentää myös hiilijalanjälkeä, hän sanoo.

Tavallisen auton näköinen

Ulospäin auto näyttää lähes tavalliselta autolta, mutta käytännössä se on moottoria ja voimansiirtoa sekä pyöriä lukuun ottamatta rakennettu kokonaan Oulussa.

– Siihen on myös rakennettu nykyaikainen pilvitiedon ohjelmistoalusta, millä voidaan tarkkailla auton eri osa-alueita ja kuljettajan toimintaa, kertoo lehtori Janne Ilomäki.

Oulun ammattikorkeakoulussa valmistetun ralliauton prototyyppi Ammattikorkeakoulun pihalla Kortkantiellä.
Jatkossa autolla on tarkoitus ajaa esimerkiksi testiajoja ralliradalla.Risto Degerman / Yle
Oamk:n opiskelijatyönä valmistetun ralliauton ohjaamo.
Erikoisauton sisusta ei hienouksilla komeile, sillä päähuomio on kiinnitetty tekniikkaan ja turvallisuuteen.Paulus Markkula / Yle
Auton moottori.
Voimanlähteenä on tavallisen henkilöauton moottori, joka on viritetty rallikäyttöön.Paulus Markkula / Yle

Käytännössä pilveen kerättävä tieto autosta, sen moottorista ja tekniikasta sekä kuljettajan toiminnasta antaa tietoa, joita voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myös vaikkapa itseohjautuvien autojen suunnittelussa.

Voit keskustella aiheesta kello 23:een saakka!