Ostaja halusi palauttaa uuden auton, kun liikennemerkkien tunnistamisjärjestelmä ei toiminut – kuluttajariitalautakunnan mukaan kauppoja ei tarvitse purkaa

Kuluttajariitalautakunta linjasi, ettei myyjän tarvitse perua kauppaa tai maksaa korvauksia, kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei toiminut.

autot
Trafik i snöfall
Autojen turvallisuusjärjestelmät eivät usein toimi vesi- tai lumisateessa.Mostphotos: Lasse Algemo

Espoolainen Jaana Alakahri oli lauantaina auto-ostoksilla Toyota Airport –myymälässä Vantaalla.

– Peruutustutka on hyvä, koska autoista näkee nykyisin aika huonosti taakse. Myös vakionopeudensäädin on aika hyvä, kun ajaa pitkää matkaa, sanoi Alakahri.

Moni muu on samaa mieltä.

– Turvajärjestelmien osuus myynnistä kasvaa koko ajan, kertoo Mercedes Benzin henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Eri automerkeillä ja eri automalleissa on tarjolla monenlaista turvajärjestelmää.

– Toyotalla löytyy törmäystunnistejärjestelmä, kaistanvaihtovaroitin ohjausavustimella, kaukovaloavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä mukautuva vakionopeudensäädin, luettelee Suomen myydyimmän automerkin automyyjä Janne Ropponen.

– Kun mennään pidemmälle varusteissa, löytyy esimerkiksi jarrutusavustin. Se käyttää kadun kulmaan tultaessa auton etupään pysäköintitutkia ja tuulilasin kameraa. Jos kulman takaa tulee toinen ajoneuvo, auto suorittaa jarrutuksen. Auto näkee kulman taakse puolestatoista kahteen metriin aiemmin kuin kuljettaja. Auto voi näin aloittaa jarruttamisen ennen kuljettajaa, lehdistöpäällikkö Pekka Koski kertoo.

"Pienet viat ja häiriöt eivät ylitä virhekynnystä"

Hienotkaan turvajärjestelmät eivät toimi aina.

Kaksi kuluttajaa valitti kuluttajariitalautakuntaan, kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä takkuili.

Toisessa tapauksessa järjestelmä näytti kuljettajalle auton kojelaudan mittaristossa hyvin usein liian alhaista nopeusrajoitusta. Väärä lukema johtui siitä, että liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä hakee tietoja nopeusrajoituksista auton kameran lisäksi navigaattorista.

Lautakuntaan päätyneessä toisessa tapauksessa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei toiminut räntäsateessa.

Molemmat kuluttajat vaativat uusien autojen kaupanpurkua tai vähintäänkin hinnan alennusta. Myyjäliikkeet eivät vaatimuksiin suostuneet.

Myös kuluttajariitalautakunta oli eri mieltä kuin kuluttajat.

– Kuljettajan vastuulla on noudattaa liikennesääntöjä liikennemerkkien mukaan. Tällä perusteella katsottiin, että näiden avustavien järjestelmien merkitys on melko vähäinen. Sen vuoksi pienet viat ja häiriöt eivät vielä ylitä virhekynnystä, kun ajatellaan autokauppaa kokonaisuutena, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Janne Ropponen
Autokauppias Janne Ropponen sanoo, että jos auton tekniikka ei toimi, kuljettaja saa siitä tiedon merkkivalolla ja äänellä.Antti Lähteenmäki\YLE

Jos auton tekniikka huijaa kuljettajaa, autokauppa ei maksa ylinopeussakkoja

Kuluttajariitalautakunta otti kantaa ratkaisussaan liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän toimivuuteen.

Päätös tarkoittaa kuitenkin käytännössä sitä, että kuluttajan on siedettävä myös muiden turvajärjestelmien toimimattomuutta.

Jos esimerkiksi autoilija ryttää naapurin auton, kun peruutustutka on likainen, autokauppiasta on turha anella maksumieheksi kustannuksiin.

Sama tilanne on, jos liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä huijaa autoilijaa ja näyttää väärän nopeusrajoituksen. Autokauppias ei maksa autoilijan ylinopeussakkoja.

Eri automerkkien turvajärjestelmille on yhteistä se, että esimerkiksi vesisateella, räntäsateella tai sumussa järjestelmät eivät välttämättä toimi. Samoin käy usein silloin, jos auton tutkat tai kamerat ovat likaiset.

Autokauppiaiden mukaan kuljettaja saa tiedon, jos esimerkiksi peruutustutka tai vakionopeudensäädin eivät toimi.

– Jos jokin toiminto ei toimi, auto ilmoittaa siitä kuljettajalle äänellä ja merkkivalolla, sanoo Janne Ropponen Toyotalta.

– Mikäli järjestelmällä ei ole edellytyksiä toimia valmistajan turvallisuuskriteerien mukaisesti, se yksinkertaisesti kytketään pois päältä ja siitä ilmoitetaan kuljettajalla mittaristossa viestillä, sanoo lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Pauli Ståhlberg on Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja.
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan kuluttaja voi vaati hyvitystä, jos turvallisuustekniikassa on laaja vika.Toni Määttä / Yle

Jos vika on laaja, kuluttaja voi vaatia hyvitystä

Autokauppiaat ja kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja muistuttavat, että vastuu liikenteessä on aina ratin ja penkin välissä.

Joillekin kuluttajille tulee usein yllätyksenä, etteivät turvajärjestelmät toimi esimerkiksi huonolla säällä.

Kuluttajaviranomainen sanoo, että tämä tulisi aina kertoa asiakkaalle hyvin selkeästi.

– Sen jälkeen sen voisi kirjata kauppakirjaan. Näin ei tulisi jälkikäteen epäselvyyksiä, onko ostajalle kerrottu nämä asiat, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Jos auton turvajärjestelmän viat ovat laajoja, kuluttaja voi vaatia hyvitystä autokaupasta.

– Jos tällaiset avustavat turvajärjestelmät laajamittaisesti tai pääsääntöisesti näyttävät vääriä tuloksia, tällöin ehdottomasti niissä on virhekynnyksen ylittävä puute, sanoo Ståhlberg.