Turun Matkakeskus nytkähtää eteenpäin – hanke kytkee yhteen Tunnin junan ja Aninkaisten alueen kehittämisen vetovoimaiseksi kaupunginosaksi

Linja-autoaseman ympärille nousee useita kerrostaloja ja yhteisterminaali juna- ja bussiliikenteelle.

Kotimaa
autoja tiellä, taustalla linja-autoterminaali
Turun linja-autoaseman seutu tulee muuttumaan tulevaisuudessa radikaalisti.Yrjö Hjelt / Yle

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen on tyytyväinen mies. Yli kymmenen vuotta ideoitu Turun Matkakeskus alkaa vihdoin saada tuulta siipiensä alle.

– Tavoitteena on, että Matkakeskus otetaan käyttöön vuoteen 2029 mennessä. Rakentaminen voisi alkaa parin vuoden kuluttua.

Matkakeskuksessa ei ole kyse pelkästään linja-auto- ja junaliikenteen tarpeisiin luotavasta yhteisterminaalista - vaikka se onkin keskeinen osa hanketta - vaan huomattavasti suuremmasta kokonaisuudesta.

– Matkakeskushanke on huomattavasti laajempi, kyse on koko Aninkaisten kaupunginosan kehittämisestä. Ollaan tekemässä uudenlaista kaupunginosakeskusta Turun nykyisen linja-autoaseman kentän paikalle, Hintsanen selittää.

Aninkaisten alueelle useita kerrostaloja

Ajatuksena on, että nykyisen linja-autoaseman ja Matkahuollon alueelle rakennettaisiin Matkakeskus ja useita kerrostaloja, joihin tulisi asuntoja useille sadoille, vähintään tuhannelle ihmiselle.

– Mutta puhutaanko useista tuhansista asukkaista, sitä ei vielä tiedetä, Hintsanen sanoo.

Turun linja-autoasema, taustalla linja-autoja
Turun linja-autoaseman kenttä halutaan ottaa asuinkäyttöön. Paikalle suunnitellaan useita kerrostaloja.Yrjö Hjelt / Yle

Aninkaisten alueesta ollaan siis kehittämässä vetovoimaista asuinaluetta aivan Turun ydinkeskustan läheisyyteen.

– Keskustamainen asuminen on puoleensa vetävää, ja meillä ei ole kovin paljon uusia keskusta-asumiseen houkuttelevia alueita. Tämä voisi olla sellainen.

Hintsanen sanoo, että Aninkaisten alueelle ei olla rakentamassa kauppakeskusta – alue ei siis lähde kilpailemaan keskustan kanssa kaupallisista toiminnoista.

Asuntojen lisäksi alueelle tulisi myös linja-autoliikenteen ja junaliikenteen yhteisterminaali, Matkakeskus.

Hankekilpailu käynnistetään

Millainen Matkakeskuksesta ja Aninkaisten alueesta sitten tarkalleen ottaen tulisi? Toistaiseksi kaikki on vasta vision tasolla. Tarkoituksena on käynnistää hankekehityskilpailu, jonka myötä kokonaisuus hahmottuu.

Logomon sillan työmaa 24.1.
Logomon silta valmistunee huomattavasti aikaisemmin kuin Matkakeskus, vaikka onkin aikataulustaan rajusti jäljessä.Kimmo Gustafsson / Yle

Matkakeskushankkeelle lyödään maanantaina alkusilaus, kun Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto alkaa käsitella asiaa. Tarkoitus on käynnistää hanke ja asettaa sille tavoitteet (siirryt toiseen palveluun).

Timo Hintsasen mielestä Matkakeskuksen toteuttaminen juuri nyt ei ole sattumaa. Hanke liittyy suurempaan kokonaisuuteen, jonka tarkoituksena on tehdä Turusta entistä houkuttelevampi asuin- ja yrittämiskaupunki.

Nopean junanyhteyden saaminen Turun ja Helsingin välille eli Tunnin juna on Turulle ollut jo pitkään yksi kärkitoiveista. Sen uskotaan hyödyttävän Turkua esimerkiksi lisääntyneenä työpaikkapendelöintinä.

– Turun Matkakeskushankkeen käynnistyminen on tärkeä ele kaupungilta siihen suuntaan, että me tehdään jatkuvasti toimenpiteitä, jotka tukevat Tunnin junasta saatavia hyötyjä, Hintsanen sanoo.

Bussit ehkä maan alle?

Suunnitelmat Aninkaisten alueesta ovat alkutekijöissä. Esimerkiksi se, missä linja-autoterminaalit jatkossa ovat, on Hintsasen mukaan täysin auki.

– Mahdollisesti ne siirretään rakennusten alle. Joka tapauksessa tavoite on, että ne veisivät jatkossa huomattavasti vähemmän tilaa kuin nyt, jotta nykyistä aluetta voitaisiin käyttää kaupunkirakentamiseen.

Turun ratapiha-alueen kaava.
Turun Matkakeskuksen suunniteltu paikka on Aninkaistensillan kupeessa. Osayleiskaava hyväksyttiin jo vuonna 2009.YLE Uutisgrafiikka

Matkakeskushankkeen myötä Turun nykyisen rautatieaseman toiminta nykymuodossaan loppuu. Uusi rautatieasema tulisi Matkakeskukseen, mutta se olisi aivan erilainen kuin mihin on totuttu.

– Tämän päivän asema ei ole mikään iso rakennus, vaan pienimmillään se on lippukioski.

Junaliikenteen lähtölaiturit on tarkoitus siirtää Logomon sillan kohdalle, jolloin vaihtaminen junasta linja-autoon ja päinvastoin sujuu juohevasti.

Matkakeskuksesta pääsee sujuvasti Logomon siltaa pitkin tapahtumatalo Logomoon ja ratapihanalueelle suunnitteilla olevaan Elämyskeskukseen.

Matkakeskushankkeen yhtenä ajatuksena on ollut myös yhdistää rautatien erottamat kaupunginosat toisiinsa mahdollisesti jonkinlaisella rautatiet ylittävällä kansirakenteella tai silllalla. Mutta nämä ovat siis vasta alkusuunnitelmia ja kaikki tarkentuu ja osin muuttuu hankkeen edetessä.

rautateitä Turun asemanseudulla
Aninkaistensillan ja Logomon sillan väliin saatetaan rakentaa rautateiden yli menevä kansirakenne tai silta.Yrjö Hjelt / Yle

Matkakeskuksen toteuttamiseksi Turku joutuu tekemään kalliita infrainvestointeja, jotka liittyvät muun muassa ratapihan toimintojen parantamiseen, katuverkon kehittämisen ja rakennusten pohjatöihin. Hanke aiotaan rahoittaa tonttien myyntituloilla ja rakennusoikeusmaksuilla.

– Tavoite on, että tämä on kustannusneutraali. Tarvitaan noin 100 000 kerrosneliömetriä, jotta saadaan kaikki toimenpiteet tehtyä, Hintsanen sanoo.

Lue lisää:

Turun matkakeskus polkee toistaiseksi paikoillaan

Onko Turun tunnin juna jäämässä ikuisesti asemalle? Ministeriön mukaan vaikea löytää sijoittajia – Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja pöyristyi

Jättimäinen elämyskeskus suunnitteilla Turun ratapiha-alueelle – taustalla Koivu, Kodisoja ja Paananen