Pohjois-Savon raideliikenneselvitys valmistui – uudentyyppinen Duo-juna voisi liikennöidä Suonenjoen ja Iisalmen välillä

Juna voisi kulkea sekä päärataverkolla että taajamaan rakennettavalla raitiotieverkolla.

raitioliikenne
Duo-juna
Proxion Oy

Kymmenen vuoden päästä Pohjois-Savossa kenties kuljetaan raitiojunalla. Moneen kysymykseen täytyy kuitenkin löytyä vastaus ennen kuin päätöstä junan kohtalosta voi tehdä.

Siinä tiivistettynä Kuopion kaupungin raitiotieliikenteen avaamista koskevan selvityksen hedelmät.

Raitioliikenteestä on puhuttu Kuopiossa reippaan vuoden ajan. Kyse olisi Duo-junasta, joka voi kulkea sekä päärataverkolla kaupunkien välillä että kaupungin sisäisellä rataverkolla.

Sen olisi tarkoitus liikennöidä Suonenjoelta Iisalmeen tunnin välein aamuviidestä iltakymmeneen. Pysäkkejä olisi 15. Selvityksen mukaan nykyisellään Duo-juna ei mahtuisi rataverkolle muun liikenteen sekaan, vaan junille tarvittaisiin lisää kohtaamispaikkoja. Junatyyppi voisi liikennöidä sekä päärataverkolla että kaupungin sisälle rakennettavalla raitiotieverkolla.

Duo-junan olisi tarkoitus liikennöidä Suonenjoelta Iisalmeen tunnin välein aamuviidestä iltakymmeneen. Pysäkkejä olisi matkan varrella 15.

Rataverkossa on ahdasta

Nyt valmistuneessa selvityksessä tutkittiin raitioliikenteen aloittamisen teknistä puolta. Siinä ei siis puhuttu tarkemmin esimerkiksi rahasta.

Ainakin rakennushommiin olisi ryhdyttävä. Selvityksen mukaan Duo-juna ei nykyisellään mahtuisi rataverkolle matkustaja- ja tavarajunien sekaan, mikäli junien haluttaisiin liikkuvan tunnin välein.

– Houkuttelevuuden takia vuorovälin ei kannattaisi olla tuntia harvempi, sanoo Kuopion apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen.

Siispä tarvittaisiin lisää junien kohtaamispaikkoja.

Nykyisessä suunnitelmassa Kuopion keskusta-alueelle tulisi vain yksi pysäkki. Selvityksessä tehtiin kuitenkin yksi tarkastelu siitä, voisiko raitiojuna ajaa keskustaan rakennettavalla ympyräradalla, jolla olisi useita pysäkkejä.

– Siinä olisi paljon teknisiä haasteita. Tarvittaisiin lisätutkintaa sen selvittämiseen, saisiko sen kustannusmielessä järkevästi toteutettua, Kyllönen toteaa.

Työmatkat hankalia ilman autoa

Duo-junahankkeen tärkein tavoite on, että juna olisi houkutteleva vaihtoehto nykyisin autolla työmatkansa taittaville.

Kyllösen mukaan ydinkysymys on, kuinka paljon junaan saataisiin houkuteltua autoilijoita.

– Se ratkaisisi, olisiko junaliikenteelle tarpeeksi käyttäjiä.

Työmatkojen taittaminen kuntien välillä on Pohjois-Savossa tällä hetkellä hankalaa ilman omaa autoa. Päivän ensimmäinen juna Suonenjoelta Kuopioon on perillä vasta aamukymmenen jälkeen. Linja-autolla pääsisi junaa aikaisemmin, mutta matka kestää puolet kauemmin.

Iisalmesta taas pääsee Kuopioon junalla noin kolmen tunnin välein.

– Nykyisellään Pohjois-Savon julkinen liikenne ei palvele tarpeeksi hyvin työmatkaliikennettä, sanoo Kyllönen.

Ratikkahaaveita on ympäri Suomea

Raitioteitä on kaavailtu moniin Suomen kaupunkeihin. Jyväskylässä ja Lahdessa on käynnissä samankaltaiset selvitykset kuin Kuopiossa. Myös Vantaalla, Turussa ja Oulussa suunnitelmia on tehty. Tampereella ja Espoossa suunnitelmat ovat edenneet jo toteutukseen.

Kuopion Duo-junan kohtalo on vielä auki. Se on varmaa, että ihan lähiaikoina sitä on turha odotella, Kyllönen toteaa.

– Jos hommiin ruvettaisiin heti, niin kymmenen vuoden päästä voisi olla realistista, että olisi valmista.

Lue myös:

Suomeen uusi ratikkakaupunki? – Kuopio selvittää raitioliikennettä Pohjois-Savoon