Kuopion jätehuolto siirtyi kaasuaikaan – jäteautot kulkevat "banaaninkuoren energialla"

Jätekukon käytössä on nyt kuusi kaasulla toimivaa jäteautoa, ja seitsemäs tulee myöhemmin tänä vuonna.

Kuopio
Jätekukon kaasukäyttöinen roska-auto
Tämä biojätteitä keräävä jäteauto kulkee biojätteistä tehdyllä kaasulla.Sami Takkinen / Yle

Itä-Suomen ensimmäiset kaasulla toimivat jätekuljetusautot otettiin käyttöön maanantaina Kuopiossa.

Autojen käyttö tuli mahdolliseksi, kun Kuopioon avattiin viime viikolla Itä-Suomen ensimmäinen kaasutankkausasema.

Jäteautoa tankkaava Urbaserin hyötyjäteautonkuljettaja Tomi Tuononen arvelee, että talojen asukkaat tulevat ihmettelemään kaasukuorma-auton tavallista hiljaisempaa käyntiääntä.

– Hyvä, että ihmiset eivät häiriinny pahasti, hän hymyilee.

Tomi Tuononen tankkaa kaasu jäteautoa
Itä-Suomen ensimmäinen kaasutankkausasema otettiin käyttöön viime viikolla Kuopiossa.Sami Takkinen / Yle

Dieseliä hiljaisempi

Puristetulla biokaasulla toimivan jäteauton melutaso on neljä desibeliä dieselautoa alhaisempi. Ero ei tunnu lukuna suurelta, mutta Urbaserin kalustopäällikön Harri Hietalan mukaan kyse on merkittävästä erosta entiseen.

Hietala toivoisikin, että yrityksen jäteautot voisivat jatkossa aloittaa jätteiden keräämisen jo nykyistä aiemmin, eli ennen kello kuutta aamulla. Tällä hetkellä se kielletään järjestyssäännöissä.

– Se olisi tehokkaampaa, koska silloin on vähemmän liikennettä. Meidän jäteautot eivät olisi ruuhka-aikana pyörimässä tien tukkona, hän perustelee.

Kuopion kaupungin järjestyssäännössä ei kuitenkaan mainita desibelirajaa, joten Hietalan toive ei heti toteudu.

Kaasukäyttöisiä roska-autoja
Urbaserilla on Kuopiossa kuusi kaasulla toimivaa jäteautoa.Sami Takkinen / Yle

Merkitystä lajittelulle

Jätekukon ajoja tekevällä Urbaserilla on käytössään Kuopiossa yhteensä kuusi kaasulla toimivaa jäteautoa. Ne ovat hankintahinnaltaan parikymmentä prosenttia kalliimpia kuin perinteiset dieselkäyttöiset autot.

Jätekukon toimitusjohtaja Arto Ryhänen uskoo, että hankinta on kokonaisuuden kannalta kannattava.

– Me haluamme näyttää ihmisille, että biojätteiden lajittelulla on merkitystä. Se banaaninkuori, jonka ihmiset lajittelevat biojäteastiaan, antaa energian, jolla nämä autot kulkevat.

Jätekukon toimitusjohtaja Arto Ryhänen
Jätekukon toimitusjohtajan Arto Ryhäsen mukaan kaasulla toimiva jäteauto antaa lajittelulle merkityksen.Sami Takkinen / Yle

Kotitalouden biojätteistä ja jätevesilietteestä valmistettava biokaasu on myös fossiilisia polttoaineita ympäristöystävällisempää. Metaanilla käyvän kuorma-auton hiilidioksidipäästöt voivat olla jopa 90 prosenttia dieselauton päästöjä pienemmät.

Kaasuauto vielä kaupunkien juttu

Urbaserilla on käytössään Kuopiossa yhteensä kuusi kaasukäyttöistä jäteautoa, ja seitsemäs otetaan käyttöön myöhemmin tänä vuonna.

Jätekukon toimitusjohtajan Arto Ryhäsen mielessä on jo ainakin yksi uusi käyttöalue.

– Tietysti jos katselee karttaa, niin Siilinjärvi voisi olla seuraava.

Hyötyjäteautonkuljettaja Tomi Tuononen
Kaasujäteautoa ajava Tomi Tuononen kehuu auton hiljaista käyntiääntä.Sami Takkinen / Yle

Ryhäsen mukaan kaasuautoja ei nähdä lähitulevaisuudessa maaseudulla, sillä autojen toimintasäde on noin 300 kilometriä.

– Kaupunkialueet ovat helppoja, jos on kaasuasema. Haja-asutusalueella joudutaan uusia tankkausasemia vielä pikkaisen odottamaan.