Joutuvatko Orimattila ja Heinola karsimaan bussivuoroja? Paikallisbussien kustannusjako pisti kilpailutuksen uusiksi

Liikennöitsijän valinta seitsemälle tulevalle vuodelle keskeytyi, koska Heinolan ja Orimattilan osuudet paikallisliikenteen kustannuksista nousivat.

paikallisliikenne
Linja-auto pysäkillä
Heinolan ja Orimattilan paikallisbussivuorot piti kilpailuttaa ja sopimuksen alkaa kesällä. Kustannusjaon muutos mutkisti matkaa, koska kaupungit eivät olleet varautuneet kustannusten nousuun.Sini Ojanperä / Yle

Kustannusjaon muutos uhkaa harventaa bussivuoroja Orimattilan, Lahden ja Heinolan välillä. Joukkoliikennelautakunta päätti ennen vuodenvaihdetta muuttaa paikallisliikenteen kustannusjakoa heti tälle vuodelle niin, että Lahden osuus pieneni ja Heinolan, Orimattilan sekä Hollolan osuudet suurenivat.

Orimattilan- ja Heinolan-linjat oli tarkoitus kilpailuttaa niin, että uusi sopimus olisi tullut voimaan ensi kesänä. Koska kaupungit eivät olleet varanneet riittävästi rahaa, liikennöitsijää ehditäkään valita kilpailulla kesään mennessä. Siksi Heinolan ja Orimattilan on ostettava vuorot ainakin ensi syksyksi suorahankintana.

Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alhon mukaan riskinä on, että kaupungit joutuvat karsimaan vuoroja, koska rahaa ei ole varattu tarpeeksi. Asian etenemisestä päätetään joukkoliikennelautakunnassa, ja Orimattilalta sekä Heinolalta pyydetään lausunnot.

Keskeytetyssä hankinnassa oli tarkoitus valita Heinola–Lahti–Orimattila -välille liikennöitsijä seitsemäksi vuodeksi. Linjat saatetaan saada kilpailutettua niin, että sopimus voi alkaa vuoden 2021 alusta.