Uusi päivystysapupuhelin soi tiheään Kymenlaaksossa – päivisin on ollut ruuhkaa

Kymsote otti uuden päivystysapupuhelimen käyttöön joulukuun puolivälissä.

puhelinpalvelut
Kymsoten päivystysapupalvelun sairaanhoitaja työpisteellään kuulokemikrofoni päässään.
Kymsoten päivystysapupuhelin toimii numerossa 116 117.Pyry Sarkiola / Yle

Kymenlaaksolaiset ovat löytäneet Kymsoten uuden päivystysapupuhelimen odotetusti.

Sote-kuntayhtymän päivystysapupuhelimeen soitettiin sen ensimmäisen toimintakuukauden aikana yli 5 000 puhelua. Keskimäärin puheluita on tullut 180 päivässä.

Päivystysapupuhelimeen soitetaan silloin, kun harkitaan lähtöä päivystykseen. Puhelimeen vastaavat sairaanhoitajat, jotka arvioivat soittajan hoidontarpeen.

Joulukuun puolivälissä käyttöönotetun palvelun tarkoituksena on vähentää terveydenhuollon päivystysten ruuhkaa. Päivystysavusta saa neuvontaa, hoito-ohjeita ja ohjausta eri palveluihin. Kiireellistä apua tarvitsevat ohjataan palvelusta päivystykseen.

Ruuhkaa päivisin

Vuoden aikana päivystysapupuhelimeen odotetaan noin 60 000 puhelua.

Iltaisin Kymsoten päivystysapupuhelimeen on tähän asti pystytty vastamaan hyvin, mutta päivisin palvelussa on ollut ruuhkaa.

– Soittajista osa on luopunut puhelusta jonossa. Toivomme, että jonottamassa olevat soittajat tarttuisivat useammin mahdollisuuteen jättää takaisinsoittopyyntö, Kymsoten palvelupäällikkö Mari Kuusisto sanoo.

Maksuton puhelinpalvelu toimii vuorokauden ympäri kaikkina viikonpäivinä. Iltaisin kello 20 jälkeen numeroon ei kuitenkaan voi jättää soittopyyntöjä, eikä yöllä soiteta takaisin.

Yleisimpiä syitä päivystysapupuhelimeen soitolle olivat joulukuussa hammas- ja ienoireet, kuume, korvakipu, kurkku- ja nieluoireet sekä tihentynyt virtsaamistarve.

Päivystysapu on sosiaali- ja terveysministeriön linjaama toimintamalli, joka on käytössä ympäri Suomea.

Kymsoten päivystysapupuhelin toimii numerossa 116 117.