Hyppää sisältöön

Joudutko ajamaan autoa? Katso 3 vinkkiä, miten torjua ilmastonmuutosta auton ratissa nyt heti

Ilmasto-Jenni auttaa, jos autoilu ahdistaa.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kaikkihan sitä miettivät nyt: mitä pitäisi tehdä autoasialle? Useimmilla ei ole varaa tuliterään Teslaan, joten kokosimme kolme tapaa, joilla itse kukin voi vähentää liikenteen päästöjä. Tällä hetkellä suomalaisten autoilu saastuttaa yhtä paljon kuin tekemämme lentomatkat ulkomaille. Jotain kannattaa siis tehdä. Tässä Ilmasto-Jennin vinkit!

Ajotyyli

Vaikutus päästöihin: -5 – -15 prosenttia

Plussat: Mahdollista jokaiselle autoilijalle.

Miinukset: Taloudelliseen ajoon pitää keskittyä.

Pienetkin asiat vaikuttavat.

Lämmitä auto talvella ennen käynnistystä, jos suinkin mahdollista. Jos käynnistät auton aina kylmänä, saattaa polttoainetta kulua hukkaan jopa parin tankillisen verran yhden talven aikana.

Älä huudata moottoria vaan vaihda vaihdetta isommalle mahdollisimman pian. Jos moottori käy kovilla kierroksilla, polttoainetta kuluu hukkaan.

Suosi moottorijarrutusta eli nosta mieluummin jalka kaasulta ajoissa äkillisen jarrutuksen sijaan.

Seuraa kulutusta! Pelkästään tämänhetkisen kulutuksen tarkkailu voi vähentää omaa polttoaineen kulutusta merkittävästi. Joissakin autoissa on mittari, joka näyttää kulutuksen automaattisesti. Toinen vaihtoehto on pitää päiväkirjaa siitä, milloin tankkaa, kuinka paljon tankkaa ja kuinka monta kilometriä tankillisella pääsi eteenpäin.

Yhteiskäyttöauto

Vaikutus päästöihin: -10 – -15%prosenttia

Plussat: Mahdollista jokaiselle autoilijalle.

Miinukset: Taloudelliseen ajoon pitää keskittyä.

Uusien autojen valmistaminen kuormittaa huomattavasti ympäristöä, joten on tehokkaampaa jakaa autoa usean ihmisen kesken.

Yhteiskäyttöautoa on kokeiltu esimerkiksi Tampereen Kalevassa Koskentien isossa taloyhtiössä. Asunto Oy Koskentiellä on 300 huoneistoa.

Isosta taloyhtiöstä huolimatta vain alle kymmenen asukasta maksoi syyskaudella autosta säännöllistä kuukausimaksua. Kovin moni ei ole halunnut käyttää yhteiskäyttöautoa säännöllisesti. Toisaalta ne, jotka sitä ovat käyttäneet, ovat olleet melko aktiivisia käyttäjiä. Asukkaat ovat ajaneet autolla viiden kuukauden aikana yhteensä yli 10 000 kilometriä.

Koskelantiellä auto on maksanut mukana oleville asukkaille 28 euroa kuukaudessa. Sen lisäksi käytöstä on pitänyt maksaa erikseen. Autoa on vuokrattu myös ulkopuolisille.

Uusi auto

Vaikutus päästöihin: -10 – -60 prosenttia

Plussat: Pudotus päästöihin voi olla dramaattinen.

Miinukset: Vaatii paljon rahaa.

Jos uuden auton osto on nyt ajankohtaista, ympäristön näkökulmasta kannattaa valita sähköauto. Tuoreiden laskelmien mukaan se muuttuu bensa-autoa ekologisemmaksi muutaman vuoden kuluttua hankinnasta.

Sähköautossa on vain kaksi ongelmaa. Hinta kaupassa on monille autoilijoille ylitsepääsemättömän suuri. Jos ajaa vuodessa vain hieman yli 10 000 kilometriä, sähköauto ei käytännössä maksa itseään koskaan takaisin. Suomalaiset ajavat keskimäärin noin 14 000 kilometriä vuodessa.

Suurin taloudellinen hyöty bensa- tai dieselautoon verrattuna syntyy, jos ajaa joka päivä tai useasti viikossa säännöllisiä useiden kymmenien kilometrien matkoja.

Toinen ongelma on ajomatka. Sähköauto, jolla voisi ajaa puoli Suomea läpi ilman pitkää latausaikaa maksaa helposti 50 000 euroa.

Ladattavat hybridiautotkaan eivät ole bensa- tai dieselautoon nähden taloudellisia, vaikka ne ovatkin hyvin ekologisia – ellei aja paljon pitkiä matkoja, jolloin kaikki säästö polttoainelaskuun on eduksi.

Vähän autoilevalle paras ratkaisu luonnon ja lompakon kannalta on biokaasulla käyvä auto tai hybridiauto. Nämä molemmat vähentävät liikenteen päästöjä huomattavasti, mutta maksavat lähes yhtä paljon kuin bensa-auto.

Kaasuautoissa on syytä huomioida tankkausverkosto. Kaasua voi tankata 33 paikassa eri puolilla Suomea, mutta ei lainkaan Oulun pohjois- tai itäpuolella. Verkosto laajenee koko ajan, eikä kaasuauto tietenkään koko ajan vaadi tankkaamista. Parhaimmillaan kaasuautolla voi ajaa Suomen päästä päähän.

Hybridiauto on puolestaan huoleton ajettava siinä mielessä, että se käyttää ajon aikana syntyvää sähköä ja bensaa kulkemiseen.

Lue myös:

Tämä juttu on osa Ilmasto-Jenni-sarjaa, jossa Jenni Frilander etsii (ja löytää) kahdeksan tapaa torjua ilmastonmuutosta ja ilmastoahdistusta.

Ilmasto-Jennin banneri

Keskustelu on avoinna 10.2. klo 23 asti.

.
.