Tervahöyryalus Mikon pohjaan ei kelpaa mikä tahansa puutavara – riittävän tiheäsyinen lankku kasvaa Oulun korkeudella

Yli satavuotias tervahöyry kunnostetaan ensi kesän vesille.

telakkateollisuus
Savonlinnan Laitaatsillan telakalla tervahöyry Mikon keulasta on poistettu huonoja lankkuja.
Tervahöyryn pohjaan kiinnitetään kolme tuumaa paksua lankkua.Sari Ursin / Yle

Saimaan tervahöyrylaivaston viimeinen säilynyt esimerkki, tervahöyryalus Mikko, on viety Savonlinnassa Laitaatsillan telakalle kunnostukseen.

Alukseen uusitaan noin sata metriä pohjalankkuja laivan peruskunnostuksena.

Laivanrakennukseen ei sovi mikä tahansa puu. Riittävän tiheäsyinen puutavara on kasvanut Oulun pohjoispuolella. Pisimmät lankut saatiin kunnostukseen Suomenlinnan telakalta Helsingistä.

Lankkuja on taivutettava höyryllä ennen kiinnittämistä aluksen pohjaan.

– Puuhun laitetaan höyryä, jotta se muotoutuu paikalleen paremmin. Jäähtyessään se jää muotoon, museomestari Mikko Manninen kertoo.

Laitaatsillan telakan on kehitettävä jokin laite, jolla kolme tuumaa paksuja lankkuja saadaan höyrytettyä taipuisiksi.

Museomestari Mikko Manninen seisoo tervahöyry Mikon lumisella kannella. Tervahöyry Mikko on pohjalankkuremontissa Laitaatsillan telakalla Savonlinnassa.
Museomestari Mikko Manninen kertoo, että tervahöyryn lankkuja on kunnostettu useita kertoja sen yli satavuotisen historian aikana.Sari Ursin / Yle

Aluksen eristämiseen käytetään hamppurivettä, jota kyllästetään tervalla. Eristeet pakotetaan laivan rakenteisiin raudoilla ja puunuijalla. Rakentaminen on käsityötä, jossa käytetään telakan vanhoja työkaluja.

Mikko yritetään saada vesille ensi kesänä erinäisten katsastusten jälkeen. Tervahöyry on tarkoitus viedä Aleksi-aukiolle Kasinosaaren viereen.