HAMK tarjoaa jatkossa elektronisen urheilun opintoja – yli 80 prosenttia opiskelijoista pelaa videopelejä

Opintokokonaisuuden tarkoitus on kehittää muun muassa pelaamisen, strategisen ajattelun sekä tiimi- ja johtamistyöskentelyn taitoja.

Hämeen ammattikorkeakoulu
Assembly, elektroninen urheilu
Kiinnostus elektroniseen urheiluun on kasvanut viime vuosina.Jussi Mankkinen / Yle

Hämeen ammattikorkeakoulu alkaa opettaa e-urheilua. Ensi syksystä alkaen HAMK:ssa voi opiskella 15 opintopisteen suuruisen e-urheilun opintokokonaisuuden.

Opinnoissa ei keskitytä vain pelaamisen opiskeluun, vaan niihin sisältyy esimerkiksi e-urheilun brändien, tapahtumatuotannon ja liiketalouden opintoja.

Opintokokonaisuuden vetäjä, liiketalouden lehtori Eveliina Toivonen kertoo HAMKin tiedotteessa, että opintokokonaisuuteen voisivat tarttua alasta riippumatta kaikki opiskelijat, jos vain kiinnostusta riittää.

– Yksi ulottuvuus e-urheilussa on sen yhteys syrjäytymisen ehkäisemiseen, mihin Hämeenlinnan seurakunnan ja kaupungin ylläpitämä pelitila Bunkkerikin on osittain tarkoitettu. Tämä näkökulma soveltuisi yhteistyömahdollisuuksiin hoitoalan kanssa, Toivonen ideoi HAMKin tiedotteessa.

Toivosen mukaan e-urheilu opettaa lisäksi strategista ajattelua sekä tiimi- ja johtamistaitoja, joista on hyötyä useilla eri aloilla.

65 prosenttia opiskelijoista pelaa videopelejä päivittäin

HAMK selvitti loka-marraskuussa opiskelijoiden asenteita pelaamisesta ja e-urheilusta.

Kyselyssä selvisi, että noin 80 prosenttia Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoista pelaa jotain videopeliä. Noin 65 prosenttia kertoo pelaavansa päivittäin.

Eveliina Toivonen kertoo, että yli kolmannes sellaisista vastaajista, jotka eivät itse pelaa mitään videopelejä, oli kuitenkin kiinnostunut e-urheiluun liittyvistä opinnoista.

Päivitetty 5.2.2020 klo 14:57: Jutussa väitettiin aiemmin, että e-urheilu tutkitusti ehkäisee syrjäytymistä, jolloin opinnot tukevat hyvin muun muassa hoitoalan opintoja. Tarkennettu, että e-urheilulla on yhteys syrjäytymisen ehkäisemiseen ja tämä näkökulma soveltuisi yhteistyömahdollisuuksiin hoitoalan kanssa.

Lue myös:

Yhteiset pelitilat ovat nuorten sosiaalisen kanssakäymisen uusi musta – "Ei tartte aina olla kotona yksin istumassa"