Suomi ja Venäjä yhteistyöhön sotahistoriallisessa matkailussa: kännykkäsovellus ohjaa matkailijaa rajan kumpaakin puolta kulkevalla reitillä

Pohjoissuomalaisen yrittäjän mukaan sotahistoria kiinnostaa yhä enemmän myös nuoria.

sotahistoria
Entisöityä taisteluhautaa Salpalinjalla Kuusamossa 2017.
Kuusamossa on hiljattain entisöity toisen maailmansodan aikanen Salpalinjan kohde Vanttajankankaalla. Myös tämä kohde löytyy rengasreitiltä.Ensio Karjalainen / Yle

Sotahistoriallista matkailua yritetään kaupallistaa Koillis-Suomessa. Kainuussa ja Koillismaalla sijaitsevat sota-ajan historiakohteet löytyvät pian matkailijoille perustettavan rengasreitin varrelta. Sen varrelta löytyvät Raatteentie, Kiestinki ja Kenttärata.

Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis on käynnistänyt Pieni mies suuressa sodassa -hankkeen, joka vie matkailijan sekä Suomen että Venäjän puolelle oppaanaan kännykkäsovellus ja nettipalvelu.

Muun muassa Euroopan unionin osin rahoittamassa hankkeessa venäläiset ovat olennaisena osana toteuttamassa kohteiden reititystä ja kunnostamista.

– Meillä on yhteinen tahtotila rajan molemmin puolin. Venäjällä tehdään jo nyt paljon töitä kohteiden ennallistamiseksi, minkä vuoksi merkit hyvästä yhteistyöstä ovat olemassa, kertoo hankkeen projektikoordinaattori Mika Viitanen.

Sotahistoria kiinnostaa nuoria

Mika Viitasen mukaan yksi hankkeen päätavoitteista on saada nuoret kiinnostumaan kohteista. Hän sanoo, että jo nimi Pieni mies suuressa sodassa kertoo, että tavoite on tuoda esille yksittäisten ihmisten tarinoita sodasta. Viitasen mukaan hankkeessa vältellään tilastojen tai divisioonien korostamista.

– Haluamme kertoa matkailijalle inhimillisiä tarinoita sota-ajalta rajan molemmilta puolilta.

Nuoret asiakkaat on huomattu jo Suomussalmen Raatteen Portissa. Siellä kävijämäärät kaksinkertaistuivat viime vuonna.

– Vierailijat ovat selkeästi niitä, joiden isät, isoisät, sedät, tädit ja äidit ovat olleet mukana taisteluissa, mutta yllättäen myös nuoremmat ovat kiinnostuneita sotahistoriasta, kertoo yrittäjä Reima Haapoja.

Viitanen sanoo myös, että hankkeella halutaan parantaa myös matkailutoimijoiden tietoutta sotahistoriakohteista. Sen avulla kehitetään kulttuuritoimijoiden osaamista ja näkemystä historiakohteiden markkinoinnista tavoitteena matkailijoiden määrän lisääminen.

Paikallinen yrittäjä ei ollut kuullut suunnitelmista

Suomussalmen kunta osallistuu hankkeeseen 3 000 eurolla. Siitä huolimatta yrittäjä Reima Haapoja kuuli hankkeesta vasta pari päivää sitten.

– Näitä sattuu. Olen aina ollut yhteistyön kannattaja, joten tulen ottamaan nyt tarkemmin selville, mitä on suunnitteilla.

Kuluvan vuoden alussa käynnistetty hanke valmistuu alustavan suunnitelman mukaan kesällä 2022. Siihen osallistuvat Suomen kunnista Kuusamo, Kuhmo, Suomussalmi ja Taivalkoski.

Keskustele aiheesta sunnuntaihin kello 23:een saakka!