Uusilla liikennesuunnitelmilla elävämpi ja viihtyisämpi Lahden keskusta – autoliikenteen rajoittaminen vähentäisi melua ja saasteita ydinkeskustassa

Liikennesuunnitelmat ovat herättäneet vilkkaan keskustelun, minkä vuoksi päätöksenteko siirtynyt keväämmälle.

liikennesuunnittelu
Jalankulkijat ylittävät Vesijärvenkatua Lahdessa
Jalankulkijat ylittämässä Vesijärvenkatua Lahden keskustassa. Petri Niemi/Yle

Lahti haluaa uudistaa keskustansa liikennesuunnitelmia.

Vuoteen 2030 ulottuvissa suunnitelmissa on esitetty muun muassa ajoneuvojen ohjaamista keskustaa ympäröivälle Lahdenkadun, Mannerheiminkadun, Vuoksenkadun ja Saimaankadun kehälle, mikä vähentäisi autoilun määrää ydinkeskustassa.

Lahden kaupungilla on käynnissä keskustan liikenne- ja liikkumisselvitys (siirryt toiseen palveluun)LIISU 2030, jossa päivitetään 2014 suunnitelman liikenneverkkoselvityksen osuus.

Poliitikot eivät ole vielä päättäneet asiasta, mutta kaupunkiympäristön kehityksestä vastaava tekninen ja ympäristölautakunta käsittelee asiaa näillä näkymin myöhemmin keväällä.

– Kysymys on kokonaispaketista, jossa huomioidaan yksityisautoilijoiden, julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn tarpeet, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok.).

Liikennejärjestelyistä käytävä keskustelu on kuumenemassa, koska näkemyseroja riittää. Selvityksen ykkösvaihetta piti käsitellä teknisessä ja ympäristölautakunnassa ensi viikolla, mutta nyt on McCarronin mukaan aikalisän paikka.

– Jumpataan viranhaltijoiden ja puolueiden välisiä näkemyksiä lähemmäs toisiaan niin, että tämän suunnitelman kanssa kaikki voisivat voittaa.

Kaupungin kehä ja lisää parkkitaloja

Lahden tulevaisuuden liikennesuunnitelmien lähtökohtana on, että kaupungin keskusta on elinvoimainen ja viihtyisä. Lisäksi keskustan saavutettavuus eri liikennemuodoilla on varmistettava.

Joukkoliikenneterminaalia on hahmoteltu siirrettäväksi Vesijärvenkadulle kauppakeskus Trion edustalle. Tällä hetkellä liki kaikki bussivuorot kulkevat Kauppatorin kautta.

Vesijärvenkadulla on tarkoitus parantaa jalankulun, pyöräilyn ja asiointiliikenteen olosuhteita.

– Keskusta on siirtynyt länteen päin Trion nurkille. Kadun ylittävää jalankulkuliikennettä on paljon varsinkin Sokoksen ja Trion välissä, sanoo Lahden kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Tarja Tolvanen-Valkeapää.

Tolvanen-Valkeapää kertoo, että että Vesijärvenkadulla asutus on myös lähellä ja liikenteen melu kimpoilee seinistä. Myös ilmanlaatu on ajoittain huonoa varsinkin kadun mäkipaikoissa.

Katua yritettiin uudistaa noin vuosi sitten, mutta päätöstä kokeilun aloittamisesta ei tuolloin tehty. Kadun autoliikenne saattaa jatkossa olla pienempää kuin nyt, mutta autojen läpikulku kadulla jatkuu.

Francis McCarron kaupunginvaltuutettu teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Lahdessa
Lahden teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok.) uskoo, että yksityisautoilu kasvaa Lahdessa, Suomessa ja Euroopassa. Petri Niemi/Yle

Teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarronin mielestä liikennesuunnitelmien muutoksessa on keskustan kehän, uusien parkkitalojen ja Vuoksenkadun tunnelin muodostamasta kokonaisuudesta.

– Silloin on mahdollisuus rakentaa ihmisille viihtyisämpi keskusta ja niin, että yksityisautoilua ei haitata.

Kaupunginsairaalan pysäköintilaitoksen lisäksi McCarron mainitsee Paavolan, Matkakeskuksen ja Ranta-Kartanon parkkitalosuunnitelmat. Parkkitalojen rakentaminen nostaisi keskustan investointien kustannukset noin sataan miljoonaan euroon.

Pyöräilijä toivoo lisää omia reittejä

Lahden keskustan kehittämisideoita on mietitty myös kaupunkilaisista kootussa kestävän liikkumisen asukasraadissa.

Raati on poliittisesti sitoutumaton, eikä sillä ole päätösvaltaa. Raatiin kuuluva lahtelainen Jari Klinga pyöräilee Mukkulasta töihin ja takaisin ympäri vuoden. Työmatkoista mittariin kertyy päivässä noin 10 kilometriä, osa niistä keskustassa.

Lahtelainen Jari Klinga pyöräilee töihin
Jari Klinga pyöräilee paljon. Kun hän ajaa autolla keskustaan, niin hän käyttää toriparkkia. Petri Niemi/Yle

Liikennesuunnittelussa riittää paljon pyöräilevän mukaan paikoin viilattavaa.

– Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reittejä pitäisi kehittää ja selkeyttää. Olisi selkeät reitit pyöräilijöille keskustaan ja sieltä pois. Jalankulkijat olisi eriytetty pyöräilijöistä ja nämä molemmat erillään autoilijoista, listaa Klinga.

Kuuntele Jari Klingan ja Francis McCarronin mietteitä liikenteen kehittämisestä Yle Areenasta.

Voit keskustella aiheesta sunnuntai-iltaan kello 23 asti.