Kävelyä ja pyöräilyä halutaan lisätä – kunnille 3,5 miljoonaa euroa reittien kehittämiseen

Tukea saivat muun muassa Joensuu, Jyväskylä, Mikkeli, Oulu ja Lappeenranta.

pyöräily
Polkupyöriä telineessä.
Kävely- ja polkupyöräreiteistä halutaan tehdä entistä turvallisempia ja houkuttelevampia.Riitta Väisänen / Yle

Kuntia kannustetaan tekemään kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt yhteensä 3,5 miljoonaa euroa kävely- ja pyöräilyreittien kehittämiseen.

Tukea myönnetiin yhteensä 12 paikkakunnalle, muun muassa Joensuuhun, Jyväskylään, Ouluun, Mikkeliin ja Lappeenrantaan. Tukia jaettiin nyt toista kertaa.

Tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräilyn matkamääriä 30 prosentilla kymmenessä vuodessa. Se tarkoittaa 450 miljoonaa uutta kävely- ja pyöräilymatkaa.

– Henkilöautolla tehtävät matkat ovat usein lyhyitä, joten siellä olisi potentiaalia saada uusia pyöräilijöitä ja kävelijöitä, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksikön erityisasiantuntija Tuire Valkonen.

Valkosen mukaan nopealla aikataululla toteuttava tavoite on realistinen ja mahdollista toteuttaa, kunhan kaikki tahot sitoutuvat siihen täysillä. Keskeisimmät keinot päästä tavoitteeseen ja niitä toteuttavat tahot on kirjattu pari vuotta sitten tehtyyn Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan (siirryt toiseen palveluun).

– Tärkeitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi pyöräteiden lisääminen, rahoituksen kohdentaminen kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä asenteisiin ja liikkumistottumuksiin vaikuttaminen.

Lappeenrantaan eroteltua pyörätietä

Etelä-Karjalassa Lappeenrannassa tuki käytetään erotellun pyörätien rakentamiseen keskustasta Skinnarilaan Lappeenrannan-Lahden teknilliselle yliopistolle saakka. Ensimmäinen osuus erotellusta pyörätiestä eli Valtakadun osuus valmistui vuonna 2018.

Eroteltua pyörätietä on tarkoitus tehdä yhteensä 4,5 kilometrin matkalle.

Lappeenrannan kaupunki sai jo viime vuonna samaisen tuen. Sen avulla alettiin suunnitella pyöräreitin seuraavan vaiheen eli Marssitien pyörätien rakentamista.

– Rakentamisen on tarkoitus alkaa tänä kesänä, sanoo Lappeenrannan kaupungininsinööri Olli Hirvonen.

Tänä vuonna saatu tuki käytetään seuraavan osuuden rakentamisen suunnittelemiseen ja toteutukseen. Tuki kattaa noin puolet kustannuksista. Loput maksaa kaupunki.

Lappeenrannan kaupunki pyrkii lisäämään myös koululaisten talvipyöräilyä. Fiksusti kouluun -hankkeessa on kartoitettu pääreittejä, joita pitkin koululaiset pyöräilevät kouluun talvella. Lappeenrannassa lähes 3 900 oppilasta asuu alle kolmen kilometrin päässä koulustaan.

Hirvosen mukaan talvipyöräilyn lisäämiseksi tehtävästä selvityksestä saadaan tärkeää tietoa myös käynnissä olevaan hankkeeseen.

– Saamme tietoa esimerkiksi pyöräilyreittien luokituksista.