Nykyauto on pyörillä kulkeva tietokone – se voi paljastaa sinusta henkilökohtaisia asioita tietämättäsi

Tietotekniikan lisääntyminen autoissa lisää myös tietoturvariskejä. Lainsäädäntö laahaa kuitenkin perässä.

tietoturva
Emeritus professori Pasi Kuvaja esittelee &g tekniikalla toimivan auton pienoismallia.
Vuoden vaihteessa virastaan eläkkeelle jäänyt Pasi Kuvaja on ollut mukana, kun Oulun yliopistolle hankittiin uusi 6G-verkkoon liitettävä testiauto. Sen ominaisuuksia kehitettiin vuosien ajan pienoismallien avulla. Risto Degerman / Yle

Nykyaikaisen auton sisältä löytyy tänä päivänä jopa pariakymmentä kannettavaa tietokonetta vastaava määrä erilaisia laskentatoimintoja, prosessoreita ja antureita.

Nykyaikaisessa autossa onkin toistasataa erilaista prosessoria, jotka ohjaavat auton eri osia. Kaikkein pisimmälle kehitetyissä autoissa ohjelmistokoodiakin on reilut kaksisataa miljoonaa riviä.

– Tänä päivänä auto on "connected car", eli se kytkeytyy tulevaisuudessa yhä enemmän toisiin autoihin ja ympäristöönsä, kertoo Oulun yliopiston ohjelmistotekniikan emeritusprofessori Pasi Kuvaja.

Nykyaikaisten autojen ajo-ominaisuudet, toiminta ja turvallisuus määritellään yhä enemmän nimenomaan ohjelmistojen avulla. Niiden tutkimus on yksi Oulun yliopiston ohjelmistotekniikan pääkohteista. Yliopisto hankkikin äskettäin käyttöönsä uuden testiauton, jonka avulla kehitetään tulevaisuuden 6G -autotekniikkaa ja ohjelmistoratkaisuja.

Myös autojen tietoturva-aukot vaativat tutkimusta

Samalla kun autoissa sukelletaan yhä syvemmälle tietotekniikkaan, mukaan tulevat tietoturvariskit. Periaatteessa kaikki osa-alueet suojataan määrittelemällä se, mitä tietoa vaikkapa ajo-ominaisuuksia säätelevistä ohjausyksiköistä luovutetaan ulos ja kuka niitä pääsee muokkaamaan.

Suojaus ei kuitenkaan ole sen täydellisempi kuin tavallisissa tietokoneissakaan. Hakkerit ovat pystyneet murtautumaan jopa nykyaikaisten autojen ajojärjestelmään.

– Tietoturva on tärkeä asia ja myös siihen tarvitaan lisää tutkimusta, Kuvaja sanoo.

Tekniikan lisäksi jaetaan myös henkilökohtaisia tietoja

Tietoturvan kannalta yksi keskeinen tieto on paikkatieto: sillä voidaan yhdistää henkilö tiettyyn paikkaan, tiettyyn aikaan ja lisäksi tieto siitä, mihin hän on menossa.

– Se on sitä henkilökohtaista tietoa. Jokainen joutuu itse päättämään, mitä tietoa antaa ulos, Pasi Kuvaja sanoo.

Autoista lähtevää tietoa voivat käyttää esimerkiksi tie- ja liikennejärjestelmät, viranomaiset sekä toiset autot. Tietoteknisiä ratkaisuja käytetään paitsi autojen omien ominaisuuksien paranteluun myös esimerkiksi liikenteenohjaukseen, opastuksen ja turvallisuuteen.

Oulun yliopiston 6G testiauto yliopiston päärakennuksen edessä.
Pasi Kuvajan visioissa uuden ajan auto voisi tulevaisuudessa buukata käyttäjälleen reitin lentomatkan tapaan niin, että auto laskisi nopeuden ja reitin niin, ettei se joutuisi ruuhkiin eikä toisia autoja tarvitsisi ohitella.Risto Degerman / Yle

Ainakin periaatteessa autoista välittyviä tietoja voivat käyttää myös kaikki ulkopuolisetkin, kunhan käytössä on tietojen purkamiseen ja lukemisen kelpaavaa tekniikkaa.

Periaatteessa omien henkilökohtaisten tietojen jakamisen voi määritellä samalla tavalla kuin kännykässä voi estää oman paikkatietonsa jakamisen, mutta käytännössä asia ei aina ole ihan näin.

– Toivon mukaan niin tulee olemaan, mutta lainsäädäntöhän meillä raahaa vähän jäljessä näissä asioissa, Pasi Kuvaja sanoo.

Tietotekniikan ja tietoverkkojen nopea kehittyminen on suuri haaste myös muussa tekniikassa. Lakeja ei yksinkertaisesti ehditä päivittää sitä tahtia kuin uusia teknisiä sovelluksia kehitetään ja tuodaan markkinoille.

Keskustele aiheesta tiistaihin kello 23.00:een saakka!