500 asukkaan pikkukylä sai unelmiensa jättipotin – vuosikausia suunniteltu kanava valmistuu ja vaikutukset näkyvät jo

Kesällä 2020 valmistuva Kimolan kanava avaa venereitin Kymijoelta Päijänteelle.

kanavat
Yrittäjä Ville Pisto rakentaa omaa ravintolaansa Iitin Vuolenkoskelle.
Kahvila-ravintola Rantamesta rakentuu Iittiin Vuolenkosken kylään.Jesse Mäntysalo / Yle

Yrittäjä Ville Pisto rakentaa kahvila-ravintolaa pienessä Vuolenkosken kylässä Kymenlaakson Iitissä. Rantamesta-niminen paikka avautuu touko-kesäkuun vaihteessa Vuolenkosken kioskirantaan.

Pisto suunnitteli kahvila-ravintolan perustamista jo aiemmin. Ensi kesänä avautuva Kimolan kanava antoi suunnitelmille ”hyvän boostin”.

– Edellinen kioskiyrittäjä päätti lopettaa tähän vuoteen, ja kanava oli tässä vielä hyvänä juttuna lisäksi.

Hänen mukaansa Vuolenkoskella kohdellaan yrittäjiä kannustavasti.

– Jos on joku uusi idea, päinvastoin kuin lähdettäisiin torppaamaan, sitä lähdetään lietsomaan entistä enemmän.

Rantamesta käy konkreettisesta esimerkistä. Kahvilarakennukseen on tulossa 32–40 asiakaspaikkaa sisälle ja 50 terassille.

– Tämä oli aluksi vähän pienempi, mutta siitä se lietsoontui.

400 kilometriä pitkä veneilyreitti

Kimolan kanavan avautuessa Suomeen syntyy uusi, yli 400 kilometriä pitkä veneilyreitti.

Kymenlaaksossa, Kouvolan ja Iitin alueilla sijaitseva kanava yhdistää toisiinsa Konniveden ja Pyhäjärven väylät. Reittiä pitkin pääsee Kouvolasta esimerkiksi Heinolaan, Jyväskylään ja Pielavedelle asti.

Pitkään suunniteltu kanava on valtion sekä Kouvolan, Iitin ja Heinolan kuntien yhteinen hanke. Sen kustannukset ovat lähes 21 miljoonaa euroa. Väylävirasto vastaa kanavan rakennuttamisesta, kunnat sen ylläpidosta.

Kimolan kanava kartalla
Kimolan kanava sijoittuu Iitin ja Kouvolan alueille.Yle

Yrittäjä Ville Piston kahvila-ravintolan lisäksi kanavan varteen on tulossa muita uusia palveluja.

Vuolenkoskelle rakennetaan kyläkeskusta, jonka on määrä valmistua ensi vuonna. Tonttia on jo valmisteltu talkootyönä, ja rakentaminen alkaa kesän korvalla.

Keskukseen tulee kyläkauppa, ja tiloihin etsitään myös parturiyrittäjää ja hierojaa.

Kyläläiset odottavat kanavan vilkastuttavan 500 asukkaan Vuolenkoskea.

– Toivotaan, että ihmiset käyttäisivät rahaa meidän kyläkaupassa, Rantamestassa ja meidän kuuluisalla kesätorilla, kyläyhdistyksen puheenjohtaja Eero Paronen sanoo.

Yrittäjä Ville Pisto ja Vuolenkosken kyläyhdistyksen puheenjohtaja Eero Paronen ovat Iitin Vuolenkoskelle rakenteilla olevan ravintolan työmaalla.
Ville Pisto (vas.) ja Eero Paronen.Jesse Mäntysalo / Yle

Kouvolassa suunnitelmat hakevat muotoaan

Kouvolassa kanavayhteys päättyy Voikkaan Virtakiveen.

Virtakiveen rakennetaan vierasvenesatamaa matka- ja pienveneille sekä laivalaituria risteilyaluksille. Lähellä sijaitsevaan Hirvelään tulee paikallisia veneilijöitä palveleva kotisatama.

Kouvolan kaupunki kaavailee Virtakiven läheisyyteen polttoaineen jakelupistettä. Kaupungin kehitysjohtajan Petteri Portaankorvan mukaan jakelupisteestä on käyty keskustelua. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, kuka polttoainetta alkaisi myydä.

Kanavalle Kouvola suunnittelee kioski- ja kahvilatoimintaa. Kioski tulisi pysäköintialuelle kanavan sulun välittömään läheisyyteen.

– Paikka kioski- ja kahvilatoiminnalle on ihan uusi ja omalla tavallaan vetovoimainen, sillä kanavaliikennettä ja sulutusta voi seurata kävelymatkan päässä. Kaupunki luo olosuhteet, joihin yrittäjän olisi mahdollisimman helppo tulla, Portaankorva sanoo.

Yrittäjää aiotaan hakea kilpailulla, joka käynnistyy maaliskuun puolivälissä.

Lisäksi viritellään risteilyjä. Portaankorvan mukaan marraskuussa pidetyssä yrittäjien keskustelutilaisuudessa neljä yrittäjää ilmaisi kiinnostuksensa risteilyjen tarjoamista kohtaan.

Kimolan kanavan sulku rakennusvaiheessa
Kimolan kanava on entinen uittoväylä. Kuva kanavan rakennustöistä on marraskuulta.Pyry Sarkiola / Yle

M/S Pyhäjärven risteilyt jatkuvat

Heinolan Laivaosakeyhtiön alus M/S Pyhäjärvi aloitti risteilyt Heinolan ja Vuolenkosken välillä jo viime kesänä.

Kesällä 2020 alus liikennöi vakiovuoroin Kimolan kanavalle, Vuolenkosken kesätorille ja Kalkkisiin. Virtakiveen alus kulkee tulevana kesänä tilauksesta.

Kippari Risto Turunen pitää mahdollisena, että M/S Pyhäjärvi aloittaisi tulevaisuudessa vakioreitin myös Heinolan ja Kouvolan välille. Käytännössä vuoro voisi alkaa kesällä 2021.

– Ensi kesänä nähdään kysyntä, Turunen sanoo.

Juttua päivitetty 11.2. klo 18.15: Tarkennettu, että Kimolan kanava yhdistää Konniveden ja Pyhäjärven väylät.

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 11. helmikuuta kello 23.00 asti.