Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja 13 muuta Alman lehteä

Kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Kaupan arvioidaan toteutuvan tänä vuonna.

media-ala
Sanomatalo

Sanoma ostaa Alma Media Kustannuksen. Kaupassa Sanomalle siirtyvät Aamulehti, Satakunnan Kansa ja kolmetoista pienempää lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven kertovat kaupasta tiedotustilaisuudessa kello 14.30. Yle näyttää tiedotustilaisuuden suorana tässä jutussa.

Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Kaupan arvioidaan toteutuvan tämän vuoden aikana.

Kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Kauppaan kuuluu myös painopalveluja tarjoava Alma Manu.

Sanoman tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan lehtien toimitukset ja uutisbrändit jatkavat itsenäisinä omien päätoimittajiensa johdolla.

Lue lisää: Alma Median myynti tuli uutisena myös pääluottamushenkilölle: "Todella iso fuusio"

Hankittavissa liiketoiminnoissa työskentelee 365 työntekijää. Työntekijät siirtyvät liiketoiminnan mukana Sanoman palvelukseen, kun kauppa on saatettu loppuun.

Alma Media Kustannus Oy:n lehdillä oli viime vuoden lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Noin 14 prosenttia tilauksista oli puhtaasti digitaalisia, kun vastaava osuus Helsingin Sanomilla on 27 prosenttia.

Yrityskaupan arvioidaan tuovan 13 miljoonan euron nettomääräiset synergiahyödyt. Lisäksi Alma Median jakelun ulkoistussopimus tuo vuosittain noin viiden miljoonan euron kustannussäästöt.

Paikallislehdistä Sanomalle siirtyvät Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-lehti, Merikarvia-lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Vekkari ja Jokilaakso.

Sanoma ei pelkää sisällön keskittyvän

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven vakuuttaa, ettei lehtien henkilökunnan tarvitse olla huolissaan työpaikoistaan.

– Emme tähtää kaupalla integraatioon. Ennemminkin kyse on siitä, että opimme ja työskentelemme yhdessä kasvavilla digitaalisilla tilaajamarkkinoilla, Duinhoven sanoo.

Viime vuosina on puhuttu paljon suomalaisen mediaomistuksen keskittymisestä. Duinhoven sanoo, ettei nyt ostettujen lehtien sisältö ala muistuttaa Sanoman lehtien sisältöä.

– Lehdissä tiedetään, minkälaiset artikkelit ovat suosittuja omalla alueella. Ne ovat kovin erityyppisiä kuin Iltalehden, Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien jutut. Tämä kauppa ei vähennä moniäänisyyttä, koska lehdet pysyvät riippumattomina ja päätoimittajat päättävät, minkälainen lehden ääni on. En ole huolissani, Duinhoven sanoo.

Vaikka artikkelivaihto ei ole oletusarvo, lehdet voivat kuitenkin halutessaan vaihtaa juttuja keskenään.

– Emme tietenkään vastusta, jos esimerkiksi Aamulehden päätoimittaja pitää Helsingin Sanomien artikkelia mielenkiintoisena ja haluaa julkaista sen tai muokata sitä lehden tarpeisiin. Alma Media on jo tottunut työskentelemään näin. Esimerkiksi Kauppalehti tai Iltalehti ovat tehneet artikkelin ja Alman paikallismediat ovat voineet kehittää sitä tarpeisiinsa, jos se on sopinut heidän alueelleen. Näin voimme mekin nyt toimia Almalta ostettujen lehtien kanssa, Duinhoven jatkaa.

Alman ulkomaan toiminnat korostuvat

Alma Median mukaan se jatkaa Alma Talentin tuotteiden, Iltalehden ja digitaalisten palveluiden omistajana. Alma Talent omistaa muun muassa Kauppalehden ja muita kaupan ja teollisuuden julkaisuja sekä palveluita.

Alman toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan yhtiön lehdille on etsitty sopivaa ostajaa, ja hän pitää syntynyttä kauppaa hyvänä sekä heille että vanhoille työntekijöille.

– Paras kasvu meillä on tullut viime vuosina kansainvälisestä digiliiketoiminnasta, taustoittaa Telanne yhtiön keskittymistä digitaalisiin palveluihin.

Alma omistaa useita täysin digitaalisia tuotteita, joiden käyttäjät ovat kiinnostuneita muun muassa matkailusta, ruoasta, autoilusta ja rekrytoinnista. Alma vahvistaa esimerkiksi Rantapallo.fi:n tuotteistamista ja etsii uusia ostettavia yrityksiä kohdennetuilta markkinoilta.

Alman liikevoitosta noin puolet on tullut ulkomailta, ja niiden merkitys korostuu kaupan jälkeen.

Yhtiö toimii digitaalisten tuotteiden varassa kymmenessä maassa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne ei näe, että yritysosto lisää median keskittymistä Suomessa. Telanteen mukaan Sanoma jatkaa Alma Median maakunta- ja aluelehtien toimintaa. Hän ei pidä ongelmana sitä, että markkinoilta häviää yksi pitkälti maakunnallinen omistaja.

Telanne kuvaa myytävien lehtien olleen Almalle laskevan liiketoiminnan aluetta.

Sanoman ja Alman kaupasta sekä median keskittymisestä keskustellaan tänään tiistaina A-studiossa Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa klo 21. Vieraina Tampereen yliopiston tiedotusopin dosentti Heikki Hellman ja Journalistin päätoimittaja Maria Petterson. Juontajana Heikki Ali-Hokka. #yleastudio

Lue myös:

Tutkija Alman myynnistä: "Tämä on looginen jatke keskittymiskehitykselle"

Lehtien keskittyminen huolettaa lukijoita: "Vaikuttaako tämä niin, että lehdet tehdään Helsingissä ja täällä luetaan, mitä siellä tapahtuu?"

Aiheesta voi keskustella keskiviikkoon kello 23.00:een asti.