Alma Median aluelehtien myynti tuli uutisena myös pääluottamushenkilölle: "Todella iso fuusio" – katso tästä koko haastattelu

Alma Median sanomalehdet, muun muassa Aamulehti ja Satakunnan Kansa, siirtyvät kaupassa Sanoma Media Finlandille.

media-ala
Alma median logo seinässä.
Sanoma ostaa Alma Media Kustannuksen. Kaupassa Sanomalle siirtyvät muun muassa Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu ja pääluottamushenkilö Sari Sainio kommentoivat kauppaa tuoreeltaan. Haastattelussa myös journalismin tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopistosta. Toimittajana Tuomas Hirvonen.

Uutinen media-alan jättikaupasta tuli tiistaiaamuna täytenä yllätyksenä Alman maakuntalehtien pääluottamushenkilölle Sari Sainiolle.

– Tämä on iso media-alan uutinen ja nähtäväksi jää, mikä sen vaikutus on. Todella iso fuusio, Sainio sanoo.

Sanoma tiedotti tiistaiaamuna, että yhtiö ostaa Alma Media Kustannuksen. Kaupassa Sanomalle siirtyvät Aamulehti, Satakunnan Kansa ja kolmetoista pienempää lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa.

Sainio arvioi, että fuusio liittyy yleiseen media-alan kehitykseen.

Alma Mediassa on käyty useita yt-neuvotteluja viime vuosina. Viimeisimpänä vuoden 2018 lopussa Aamulehdestä vähennettiin 11 työntekijää.

– Me olemme tehneet töitä aika kovasti tämän median murroksen ja digitaalisuuden eteen. Työskentelytapoja on muutettu ja onnistuttu siinä aika hyvin. Luulen, että se on yksi syy, miksi olimme kiinnostavia Sanoman näkökulmasta, Sari Sainio arvoi.

Maakuntalehtien henkilökunnalle pidettiin aamupäivällä infotilaisuus.

– Ihmiset ovat tottuneita yhteistyöhön, jota on tehty pitkään Alman sisällä. En usko, että mikään siinä muuttuu. Ihmiset ovat luottavaisia ja rauhallisia. Nyt on hartioita kehittyä paremmaksi, Sainio kuvailee.

Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu toteaa, että uutinen kaupasta on hyvä.

– Teemme digitaalista journalismia maksaville kuluttajille. Sen kehittäminen on aivan jäätävän kallista. Mitä isompi porukka sitä on tekemässä, sitä parempi on tuote.

Tuulensuun mukaan toteutuessaan kauppa näkyy Aamulehdessä huomattavan vähän – ainakin alkuvaiheessa.

– Päätoimittaja pysyy, vanhat tutut toimittajat pysyvät. Lehti näyttää samalta, saitti näyttää samalta ja sovellus näyttää samalta, hän luettelee

Pääluottamushenkilö Sari Sainion ja Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuun koko haastattelu on katsottavissa Yle Areenassa. Striimissä kauppaa kommentoi tuoreeltaan myös journalismin tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopistosta.

"Omistajapohja ei näy lehden lukijoille"

Alma Media myy kaupassa Sanomille painotalo Alma Manun, Aamulehden, Satakunnan Kansan sekä Alman 13 pienempää paikallismediaa – esimerkiksi Valkeakosken Sanomat, Nokian Uutiset, Tyrvään Sanomat, Kankaanpään Seudun ja Janakkalan Sanomat.

Tieto kaupoista tuli Janakkalan Sanomien päätoimittajalle Ella Nurmelle yllätyksenä. Kerran viikossa ilmestyvän lehden levikki on noin 3 500.

– Se kertoo, että Sanoma on muuttanut strategiaansa ja on jälleen kiinnostunut paikallismediasta.

Hän on luottavainen, että Janakkalan Sanomissa paikallinen uutistyö jatkuu.

– Omistajapohja ei näy lehden lukijoille ja asiakkaille. Olen luottavainen sen suhteen, että paikallinen uutinen on myös jatkossa arvokas, ja sitä Sanomakin on kertonut haluavansa vahvistaa.

Uuden omistajan myötä paikallislehti voi saada uutta pontta varsinkin digitaalisen toiminnan kehittämiseen, Nurmi uskoo.

– Esimerkiksi Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien kanssa voidaan jatkossa tehdä yhteistyötä, sekin voi jollain tavalla näkyä tekemisessä. Mutta ei niin, että paikallisen journalismin merkitys vähenee.

Pienten paikallislehtien valtti on paikallisuus, ja se kantaa jatkossakin eteenpäin, uskoo Suur-Keuruun ja KMV-lehden päätoimittaja Eija Ruoho.

– Infon jälkeen totesimme henkilökunnan kanssa, että meidän osaaminen on korkeatasoista paikallislehtitekemistä ja paikallisen digitaalisen median tekemistä. Me jatketaan kuten tähänkin asti meille tutussa toimintaympäristössä, missä uskollinen lukijakuntamme on, Ruoho summaa.

Jämsän Seudun päätoimittaja Mikko Lindroos suhtautuu uutiseen varovaisen optimistisesti. Hän uskoo, että digitaalisten sisältöjen kehittäminen jatkuu uuden omistajan myötä. Lindroosin mukaan paikallisen uutisoinnin tulevaisuus on valoisa.

– Ihmisten arki, ihmisten pienet huolet ja murheet - sellaiset aiheet, joista Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja sai alkunsa, kiinnostavat lukijoita.

Kauppasumma on 115 miljoonaa euroa. Kaupassa siirtyy 99 miljoonan euron liikevaihto ja 365 henkilövuotta.

"Jatketaan töitä kuten ennenkin"

Satakunnan Kansan päätoimittaja Tomi Lähdeniemi sanoo, että uutinen on otettu vastaan myönteisesti. Kauppa ei hänen mukaansa vaikuta lehden toimintaan.

– Kauppa ei muuta Satakunnan Kansan työntekijöiden tilannetta millään tavalla. Jatketaan töitä kuten ennenkin.

Myös alueelliset Satakunnassa ilmestyvät paikallislehdet, kuten Kankaanpään Seutu, Sydän-Satakunta ja Merikarvia-lehti jatkavat toimintaansa normaalisti.

– Sanoma haluaa osaltaan turvata tällä ratkaisulla myös alueellisten medioiden tulevaisuuden, Lähdeniemi sanoo.

Sanoman ja Alman kaupasta sekä median keskittymisestä keskustellaan tänään tiistaina A-studiossa Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa klo 21. Vieraina Tampereen yliopiston tiedotusopin dosentti Heikki Hellman ja Journalistin päätoimittaja Maria Petterson. Juontajana Heikki Ali-Hokka. #yleastudio

Lue myös:

Tutkija Alman myynnistä: "Tämä on looginen jatke keskittymiskehitykselle"

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja 13 muuta Alman lehteä

Lehtien keskittyminen huolettaa lukijoita: "Vaikuttaako tämä niin, että lehdet tehdään Helsingissä ja täällä luetaan, mitä siellä tapahtuu?"