Janakkalan Sanomat vaihtaa omistajaa – Sanoma ostaa Alma Median aluelehdet

Sanoma ostaa Alma Median alueelliset sanomalehdet.

Janakkala
Janakkalan Sanomien kansi 6. helmikuuta 2020.
Sanoman mukaan lehtien toimitukset ja uutisbrändit jatkavat itsenäisinä omien päätoimittajiensa johdolla.Timo Leponiemi / Yle

Mediayhtiö Sanoman kaupan mukana siirtyisi Alma Medialta 13 paikallislehteä Pirkanmaalta sekä Länsi- ja Keski-Suomesta.

Mukana kaupassa ovat myös Janakkalan Sanomat ja Valkeakosken Sanomat.

Janakkalan Sanomien päätoimittaja Ella Nurmi on yllättynyt kaupasta.

– Se kertoo, että Sanoma on muuttanut strategiaansa ja on jälleen kiinnostunut paikallismediasta.

Kerran viikossa ilmestyvän lehden levikki on noin 3 500.

Päätoimittaja on luottavainen, että Janakkalan Sanomissa paikallinen uutistyö jatkuu.

– Omistajapohja ei näy lehden lukijoille ja asiakkaille. Olen luottavainen sen suhteen, että paikallinen uutinen on myös jatkossa arvokasta, ja sitä Sanomakin on kertonut haluavansa vahvistavansa.

Nurmi on toiveikas, että uuden omistajan myötä paikallislehti voi saada uutta pontta varsinkin digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.

– Esimerkiksi Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien kanssa voidaan jatkossa tehdä yhteistyötä, sekin voi jollain tavalla näkyä tekemisessä. Mutta ei niin, että paikallisen journalismin merkitys vähenee.

Vuonna 2008 Janakkalan Sanomat vaihtoi omistajaa edellisen kerran Paikallissanomat oy lehtiperheeseen Alma medialle. Tuolloin työntekijät siirtyivät yrityskaupassa uuden omistajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Sanoman iso kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän. Kauppaan kuuluisi myös suurista lehdistä Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Kauppahinta on 115 miljoonaa euroa.