Näin Alma-kauppa muuttaa Suomen mediamaisemaa – onko lehdistön moniäänisyys vaarassa?

Alma-median lehtien siirtyminen Sanomalle on synnyttänyt spekulaatioita siitä, mihin suuntaan kotimainen mediakenttä kehittyy.

media-ala
Alma media kartalla siirtyy Sanoman omistukseen
Samuli Huttunen, Lasse Isokangas / Yle

Tamperelaisten ykköslehti Aamulehti, porilaisten suosikkilehti Satakunnan kansa sekä joukko pienempiä lehtiä ovat siirtymässä Alma Medialta uudelle omistajalle.

Ostajana on useita medioita omistava pörssiyhtiö Sanoma, joka julkaisee esimerkiksi Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia sekä pyörittää useita tv- ja radiokanavia.

Alma Median rooli maakunta- ja aluelehtimarkkinassa kutistuu olemattomiin, kun markkinoilta katoaa yksi pitkän linjan maakunnallinen omistaja.

Alma jatkaa kuitenkin useiden erikoislehtiensä, kuten Kauppalehden ja Talouselämän sekä Iltalehden ja digitaalisten palvelujen omistajana.

Euroopan bisneksistään kotimaan suuntaan kääntynyt Sanoma osti toissa vuonna enemmistön Suomen tietotoimistosta ja nyt ison siivun suomalaista mediaa.

Suomen lehtitalot kartalla
Kartta näyttää Suomen lehtitalojen ydinalueet. Monien sanomalehtien levikkialueet ovat päällekkäisiä.Samuli Huttunen / Yle, koonnut: Kaisa Uusitalo / Yle

Moniäänisyys tuskin katoaa minnekään

Johtaako tällainen kehitys mahdollisesti mediakentän keskittymiseen?

Jyväskylän yliopiston journalistiikan professori Mikko Villin mukaan kauppa tuskin vaikuttaa merkittävästi lehdistönvapauteen Suomessa

– Olisi liian iso riski, jos alkaisi näyttää siltä, että Sanoma vetelee naruja, ja vaikkapa pirkanmaalainen itsenäisyys lehden sisällöissä vähenisi, Villi toteaa.

Samaa mieltä on HS:n haastattelema (siirryt toiseen palveluun) viestintäyrittäjä Pasi Kivioja. Hänen mukaansa julkaisujen kesken voi syntyä yhteistyökuvioita, mutta kauppa sinänsä ei vaikuttaisi moniäänisyyteen.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven ilmoittikin, että Helsingin Sanomien juttuja voi jatkossa ilmestyä myös Aamulehdessä ja muissa Almalta Sanomalle siirtyvissä lehdissä.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ei näe, että yritysosto lisäisi median keskittymistä Suomessa. Hänen mukaansa ei ole ongelma, että markkinoilta häviää yksi suuri maakunnallinen omistaja.

Ulkomaantoimintoihin panostavalle Almalle myytävät lehdet ovat olleet laskevan liiketoiminnan aluetta.

Myös Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu vakuuttaa (siirryt toiseen palveluun), ettei lehden sisältö muutu ja että toimittajakunta pysyy samana. Hänen mukaansa on todennäköistä, että juttuja ryhdytään julkaisemaan ristiin. Tuulensuu kuitenkin korostaa, että Aamulehden sisältö pysyy paikallisena.

Aamulehti ja Helsinginsanomat printtiversiot
Jani Aarnio / Yle

Uusi luku kotimaisessa mediakentässä

Helsingin yliopiston viestintäpolitiikan professori Hannu Nieminen arvioi HS:ssä (siirryt toiseen palveluun), että kauppa avaa uuden luvun kotimaisessa mediakentässä. Myös moniarvoisuus saattaa heikentyä.

Niemisen mukaan kahden suuren kilpailijan keskinäinen mittelö voi johtaa sellaiseenkin tilanteeseen, Länsi-Suomea hallitsee jatkossa Sanoma ja Keski- ja Itä-Suomea Keskisuomalainen.

Kaupan positiivisena puolena Nieminen näkee sen, että Sanoman ostamat Aamulehti, Satakunnan Kansa ja muut 13 lehteä tulevat jatkossa hyötymään Helsingin Sanomien digitaalisista panostuksista.

Sanoman ja Alman kaupasta sekä median keskittymisestä keskustellaan tänään tiistaina A-studiossa Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa klo 21. Vieraina Tampereen yliopiston tiedotusopin dosentti Heikki Hellman ja Journalistin päätoimittaja Maria Petterson. Juontajana Heikki Ali-Hokka. #yleastudio