Keskisuomalaisen toimitusjohtaja: Yhdistyminen on välttämätöntä, jos sanomalehdet haluavat pärjätä kilpailussa

Kilpailu kovenee isojen lehtiyritysten välillä, uskoo Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

media-ala
Vesa-Pekka Kangaskorpi Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja
Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi kuvattuna joulukuussa 2019.Markku Pitkänen / Yle

Sanomalehtien keskittyminen yhä harvemmille on niiden säilymisen elinehto, uskoo Keskisuomalainen-konsernin toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Siitä kertoo tämänpäiväinen uutinen Sanoman ja Alma Median kaupoista.

Muun muassa Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia julkaiseva Sanoma kertoi tänään ostavansa Alma Median alueelliset sanomalehdet. Kangaskorpi sanoo, etteivät kaupat tulleet hänelle suurena yllätyksenä.

– Luulen, että yhdistyminen on välttämätöntä, jos sanomalehdet haluavat pärjätä kilpailussa pitkällä tähtäimellä. Lehtien pitää olla tehokkaampia. Luulen, että aika on ajanut osittain näiden pienten yksittäisten lehtien ohi, sanoo Kangaskorpi.

Kaksi suurta lehtitaloa

Myös Keskisuomalainen on laajentanut liiketoimintaansa voimakkaasti lehtiostoilla. Vuonna 2019 se osti muun muassa Etelä-Suomen Sanomia ja Itä-Hämettä julkaisevan Mediatalo Esan ja vuonna 2019 Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa toimivan Kaakon viestinnän.

Keskisuomalainen omistaa yhteensä noin 80 lehteä. Myös Savon Sanomat kuuluu Keskisuomalainen-konserniin.

– Sanomalehtimarkkinoille jää nyt kaksi selkeästi isoa toimijaa, Sanoma suurimpana ja mahtavimpana ja toisena Keskisuomalainen, sanoo Kangaskorpi.

Kangaskorven mukaan Sanoman ja Alman uutinen ei aiheuta Keskisuomalaisessa lyhyen tähtäinen toimenpiteitä, mutta pidemmän ajan vaikutukset nähdään vasta myöhemmin.

– Kilpailu jonkin verran kovenee, ja Sanoma on suuri ja mahtava toimija, mutta molemmille on Suomessa tilaa.

Karjalainen jatkaa vielä omillaan

Kaikki sanomalehdet eivät ole jättikonsernien hallussa.

Sanomalehti Karjalaisen omistaa Punamusta Oyj, jonka suurin omistaja on joensuulainen Laakkosen suku. Keskisuomalainen ja Karjalainen tekevät kuitenkin yhteistyötä muun muassa valtakunnallisen uutisoinnin sekä teema- ja sunnuntaisivujen muodossa.

Vaikka Kangaskorven mielestä aika on ajamassa pienten mediayritysten ohi, ei Keskisuomalaisella hänen mukaansa ole ostoaikeita Karjalaiseen.

– Emme ole käyneet sellaista keskustelua. Meillä on ollut jo pitkään toimiva yhteistyö, jota on tehty todella tiiviisti. Ei ole mitään kummempia konkreettisia suunnitelmia.

Lue lisää:

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan kansan ja 13 muuta Alman lehteä

Tutkija Alman myynnistä: "Tämä on looginen jatke keskittymiskehitykselle"

Alma Median aluelehtien myynti tuli uutisena myös pääluottamushenkilölle: "Todella iso fuusio"