Kunnat ovat tyytymättömiä Meri-Lapin matkailuyhtiöön – rahoitus on myönnetty vain puoleksi vuodeksi

Matkailuyhtiö aikoo vakuuttaa päättäjät yhtiön tarpeellisuudesta keskittymällä myyntiin.

Meri-Lapin Matkailu Oy
kemin ympärivuotinen lumilinna sisältä
Kemi lumilinna on suosittu matkakohde, jota myydään myös Meri-Lapin matkailuyhtiön perustaman Visit Meri-Lappi -sivuston kautta.Jutta Huovinen / Yle

Meri-Lapin kunnat on tyytymättömiä alueen yhteisen matkailuyhtiön rooliin ja erityisesti sen rahoitukseen. Kunnat ovat pienentäneet yhtiön tämän vuoden kuntarahoitusta ja myöntäneet sitä vain puoleksi vuodeksi.

Kunnat omistavat yhtiöstä kahdeksan prosenttia, mutta vastaavat suurimmasta osasta sen rahoituksesta.

Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen kertoo, että yhtiötä perustettaessa tarkoitus oli kolmen vuoden kuntarahoituksen avulla polkaista toiminta käyntiin.

– Lisäaikaa on annettu jo kaksi vuotta. Olemme toivoneet yritysten vahvempaa mukaantuloa, Nissinen sanoo.

Matkailuyhtiön varsinainen toiminta käynnistyi vuonna 2014, jolloin kuntien rahoitusosuus oli yhteensä 100 000 euroa vuodessa. Tälle vuodelle rahoitusta on myönnetty puoleksi vuodeksi yhteensä 22 000 euroa.

– Tässä taloudellisessa tilanteessa jokainen kymppitonni on tärkeä, Nissinen sanoo.

Kemi rahoitti matkailuyhtiötä viime vuonna 30 400 ja toissa vuonna 34 200 eurolla. Tälle vuodelle Kemi on myöntänyt 6 000 euroa.

Yhtiöllä on puolen vuoden näytön paikka

Kuntien mukaan yhtiölle on annettu puoli vuotta aikaa kirkastaa toimintaansa.

– Yhtiö on keskittynyt myyntijärjestelmien kehittämiseen. Toistaiseksi sen tulorahoitus ei ole riittävää ja vaatii edelleen kuntarahoitusta. Tässä vaikeassa taloustilanteessa päädyttiin siihen, että yhtiön on löydettävä uutta suuntaa ja uutta rahoitusta sinne sisään, sanoo Simon kunnanjohtaja Vivi Marttila.

Meri-Lapin Matkailu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Taisto Saari kertoo, että yhtiön strategiaa on jo tarkistettu.

– Nyt keskitymme ennen kaikkia myynnin lisäämiseen ja tuloksen parantamiseen. Edunvalvontatyöhön meillä ei enää rahkeita niin paljoa riitä, Saari sanoo.

Myynti on jo kasvanut

Matkailuyhtiön myyntijohtaja Teija Mikkola kertoo, että toissa vuonna myynti kasvoi 34 prosentilla edellisestä vuodesta. Vuonna 2017 myynti oli 56 000 ja toissa vuonna 84 000 euroa.

– Samaan aikaan ympärivuotisten tuotteiden määrä parista kymmenestä noin sataan, Mikkola sanoo.

Yhtiön käyttämän konsultin mukaan myynnin kasvu on nostanut yhtiön kautta tulleen matkailutulon 420 000 euroon.

Mikkolan mukaan toiminnan kehittäminen on ollut hidasta, koska työ on täytynyt aloittaa aika lailla alusta.

– Mukana on paljon pieniä yrityksiä, joilla ei ollut myyntikanavia valmiina, hän kuvaa.

Matkailuyhtiö korostaa, että myynnin lisäksi sillä on merkittävä rooli alueellisena matkailuorganisaationa.

– En tiedä yhtään aluetta, jossa matkailuorganisaatio pyörisi omillaan. Julkista rahoitusta tarvitaan esimerkiksi edunvalvontaan, Mikkola sanoo.

Merkitys suurin pienille yrityksille

Matkailuyhtiön suurin panostus ja saavutus on ollut Visit Meri-Lappi (siirryt toiseen palveluun) myyntisivuston rakentaminen. Merkittävää on ollut myös Meri-Lappi -brändin rakentaminen.

– Alueen viisi kuntaa eivät pystyisi yksinään herättämään kansainvälistä mielenkiintoa siinä määrin kuin yhdessä, matkailuyhtiön hallituksen puheenjohtaja Taisto Saari sanoo.

Eniten yhtiöstä ovat hyötyneet pienet yritykset.

– Meillä on osakkaina yli 50 pientä yritystä. Varsinkin niille, joilla ei ole omia myyntikanavia ja varausjärjestelmiä, yhteisyritys on tehnyt mahdolliseksi jopa kansainvälisen kaupan tekemisen, Saari sanoo.

Samoilla linjoilla on myös Vivi Marttila.

– Ymmärtääkseni simolaiset yritykset ovat olleet tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Pienen kunnan näkökulmasta jäämme sivuraiteille, jos tällainen yhteinen toiminta loppuu. Pienillä kunnilla ei ole sellaisia resursseja, että pystyisimme tekemään isoja matkailupalveluja, hän sanoo.

Yhtiön perustaminen oli kovan työn takana

Meri-Lapin matkailuyhtiön perustaminen oli haastava prosessi. Perustaminen kaatui vuonna 2012 siihen, että Kemi ja Tornio eivät sitoutuneet ostamaan yhtiön palveluja.

Vuoden aikalisän jälkeen yhtiön perustamisesta saatiin kuitenkin aikaan päätös.

Kemi, Tornio, Simo, Keminmaa ja Tervola omistavat kahdeksan prosenttia yhtiön osakekannasta. Alueen yritykset omistavat loput 92 prosenttia. Kuntien omistusta hallinnoi Meri-Lapin kehittämiskeskus.

Yhtiön kotipaikka on Keminmaa. Sillä on toimitilat Kemin lumilinnalla ja Torniossa.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Tiedätkö jotain lisää jutun aiheesta? Onko sinulla juttuvinkki tai kysymys? Ota yhteyttä tällä lomakkeella (siirryt toiseen palveluun).