Venäläisille hiilijunille nopeusrajoituksia maaliskuussa – koeajot vähensivät häiritsevää tärinää

Hiilijunien aiheuttama tärinä on härinnyt radanvarren asukkaita muun muassa Porin, Lohjan, Vihdin ja Muhoksen alueilla.

rautatieliikenne
Juna Porin ratapihalla.
Hiilijunien aiheuttama tärinä on häirinnyt radanvarren asukkaita Porin seudulla.Katja Halinen / Yle

Väylävirasto on tehnyt päätökset raskaan junaliikenteen nopeusrajoituksien laskemisesta. Nopeuksia lasketaan Porissa, Ulvilassa, Nakkilassa, Lohjalla, Vihdissä, Muhoksella ja Myllykoskella Kouvolassa, Väylä kertoo tiedotteessaan.

Raskaan junaliikenteen nopeutta lasketaan pääosin viiteenkymmeneen kilometriin tunnissa nykyisen 60-70 kilometrin tuntinopeuden sijaan.

Esimerkiksi Myllykoskella nopeusrajoitus laskee 40 kilometriin tunnissa 1,8 kilometrin alueella. Nopeusrajoitusalue pitenee 200 metrillä nykyisestä.

Nopeusrajoitukset tulevat voimaan maaliskuun lopussa.

Tärinää radan varren asunnoissa

Väylä lähetti alkuvuodesta lausuntokierrokselle suunnitelmansa raskaan junaliikenteen nopeusrajoituksista. Rajoitukset tulevat voimaan sellaisenaan muualla paitsi Lohjalla, missä ne astuvat voimaan alun perin kaavailtua pidemmällä välillä.

Osa kunnista toivoi pidempiä rajoitusalueita, mutta liikennöitsijöitä rajoitukset huolettivat. Päätöksissä huomioitiin Väylän mukaan myös riskit junien mahdollisista mäkiin jäämisistä.

Raskas junaliikenne on aiheuttanut radan lähellä olevissa asunnoissa tärinää. Koeajoissa havaittiin, että tärinä vähenee merkittävästi, kun tuntinopeutta lasketaan.

Mittauksia jatketaan

Nopeusrajoitukset ovat voimassa toistaiseksi.

– Nopeusrajoitusalueet määriteltiin huomioiden asukastiheys alle 300 metrin etäisyydellä radasta, maapohja sekä radan liikennöitävyys, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.

Väylä jatkaa alueilla tehtäviä tärinämittauksia. Tavoitteena on saada seurantatietoa nopeusrajoituksen vaikutuksista.