Harjavallan akkumateriaalitehtaan on määrä käynnistyä vuonna 2022. BASF kertoo aikataulusta tiedotteessaan.
Vuonna 2022 aloittaa toimintansa myös yhtiön toinen tehdas Saksan Schwarzheideenissa. Siellä jatkojalostetaan Harjavallan tehtaalla valmistettavaa katodimateriaalin esiastetta eli prekursoria.
Saksan tehtaan arvioidaan tuottavan materiaalia noin 400 000 täyssähköiseen ajoneuvoon vuodessa. BASF:n mukaan innovatiiviset katodimateriaalit parantavat akkujen suorituskykyä ja edistävät näin ilmastoystävällisen liikkumisen kasvua.
BASF kertoi Harjavallan tehdasinvestoinnista vuoden 2018 lokakuussa.
Harjavallan tehtaan ympäristölupa on parhaillaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston käsittelyssä.
Johtava akkumateriaalien tuottaja
BASF investoi lisää Eurooppaan vahvistaakseen globaalia johtavaa asemaansa sähköajoneuvojen akkumateriaalien tuottajana.
– Suomessa ja Saksassa sijaitsevien tehtaiden ansiosta kykenemme tarjoamaan asiakkaillemme korkean nikkelipitoisuuden katodiaktiivisia materiaaleja luotettavasti ja lähellä eurooppalaisia sähköajoneuvotehtaita, sanoo tiedotteessa BASF:n Catalysts-divisioonan johtaja Peter Schuhmacher.
Suomeen ja Saksaan tehtävien investointien myötä BASF:sta tulee ensimmäinen akkumateriaalien katodiaktiivisten materiaalien tuottaja, jolla on toimintaa kaikilla kolmella suurella markkina-alueella eli Aasiassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
BASF rakentaa akkumateriaalitehtaan Harjavaltaan – osa 400 miljoonan euron investointia