Selvitys: Pääradan kunnostaminen parempi vaihtoehto kuin uusi Helsinki–Tampere-rata

Uusi rata palvelisi vain kahta kaupunkia, nykyisen kunnostaminen koituisi koko radanvarren eduksi.

rautatieliikenne
Vr:n juna kuvattuna talvisaikaan.
Selvityksen mukaan pääradan kunnostaminen kannattaisi.Nicole Hjelt / Yle

Taloustutkimuksen tekemän selvityksen mukaan nykyisen pääradan kunnostaminen Helsingin ja Tampereen välillä on selvästi parempi vaihtoehto kuin uuden radan rakentaminen rinnalle.

Selvityksen mukaan nykyisen pääradan kunnostaminen toisi uutta rataa paljon enemmän taloushyötyjä ja palvelisi matkustajaliikennettä koko matkan varrella.

Tampereelta Helsinkiin ja Helsingistä Tampereelle kulkevista matkustajista 64 prosenttia suuntaa näiden kaupunkien väliselle alueelle. Tämä tarkoittaa 30 710 matkaa. Päästä päähän, eli Helsingistä Tampereelle saakka matkaavien osuus on vain 36 prosenttia, kerrotaan selvityksen tiedotteessa.

Väliasemien kunnat hyötyisivät

Pääradan kunnostuksesta hyötyisivät väliasemien kunnat, Akaa, Hämeenlinna, Janakkala ja Riihimäki sekä osin Hyvinkää ja Järvenpää. Näissä kaupungeissa ja kunnissa asuu yhteensä 219 000 ihmistä.

Selvityksen mukaan suora ratalinja tarkoittaisi, että Helsingin ja Tampereen välillä junat ohittaisivat kaikki nykyiset väliasemat 300 kilometrin tuntivauhdilla. Siinä tapauksessa vaikutusalueella asuvien ihmisten työmatkustaminen hidastuisi ja vaikeutuisi entisestään.

Pääratavaihtoehdossa paremmat talousluvut

Selvitys puoltaa pääradan kunnostusta myös talousseikoilla. Suoran radan taloushyödyt olisivat selvityksen laskelmien perusteella 39 miljoonaa euroa vuodessa. Ne kohdistuisivat lähinnä pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle. Kunnostusvaihtoedon lasketaan voivan tuottaa 50 miljoonan euron mahdollisen talouskasvun vuodessa.

Uuden radan rakentamiskustannukset ovat yli kaksinkertaiset nykyisen pääradan korjaamiseen verrattuna. Selvityksessä arvioidaan, että uuden junaradan rakentaminen maksaisi arviolta 2,6 miljardia euroa vuodessa, kun pääradan korjaaminen maksaisi 1,1 miljardia.

Lue myös:

Analyysi: Tampereelta Helsinkiin kaavaillun nopean oikoradan EU-rahan saanti kysymysmerkki