Marimekko kohensi Suomessa ja Aasiassa

Marimekon liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat selvästi.

Marimekko
Kaksi Marimekon mekkoa taustalla, edessä pöytä, jossa näyttelyesite ja vieraskirja.
Marimekolla oli hyvä vuosi Aasiassa ja Suomessa.Henrietta Nyberg / Yle

Marimekon liikevaihto kasvoi loka–joulukuussa 17 prosenttia 34,7 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto oli kolme miljoonaa euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli 1,6 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan vuoden 2019 liikevaihto kasvoi 12 prosenttia vuoden 2018 luvuista 125,4 miljoonaan euroon.

Marimekon kasvu kertyi pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa sekä vertailukautta paremmasta tukkumyynnistä ja suuremmista lisenssituotoista Aasian-Tyynenmeren alueella.

Yhtiön toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko oli tyytyväinen menneeseen vuoteen.

– Liikevaihtomme kasvoi kaikilla markkina-alueilla, ja vertailukelpoinen liikevoittomme parani merkittävästi. Tästä meidän on hyvä aloittaa uusi vuosikymmen.

Osinkoa yhtiö aikoo maksaa 0,90 euroa osakkeelta.

Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan tänä vuonna olevan edellisvuotista korkeampi. Vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi.

Tiedotteessaan Marimekko muistuttaa kuitenkin maailmantalouden epävarmuudesta. Varsinkin koronavirusepidemia, Hongkongin tilanne ja muut poikkeukselliset tapahtumat voivat vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen ja sitä myötä yhtiön talouslukuihin.