Lahti havittelee junayhteyttä lentokentälle ja Päijät-Hämeen liitto lobbaa Savo-Karjalan radan parannusta

Itäradasta linjauksesta väännetään edelleen. Päijät-Hämeen maakuntajohtaja muistuttaa, että Savo-Karjalan radan peruskorjaus olisi vaikuttava, mutta helpompi ratkaisu.

raiteet
Vaihtoehdot itärajaksi uutisgrafiikka.
Uudeksi itäiseksi rautatieksi on kolme reittivaihtoehtoa. Yle

Lahti havittelee paikkaa Suomi-radan hankeyhtiöön. Osallistuminen Suomiradan suunnitteluun maksaisi kaupungille 3,5-4 miljoonaa euroa.

Näin arvioi kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho, jonka mukaan Lahden muutaman miljoonan euron suuruinen osuus hankeyhtiön yhteensä 150 miljoonan euron suunnittelurahoista jakautuisi yhdenoista vuoden ajalle.

Alho oli torstaina mukana Suomi-radan hankeyhtiötä koskevassa neuvottelussa liikenne- ja viestintäministeriössä muiden kuntien kanssa.

Lahtea ratahankeyhtiössä kiinnostaa lentorata, joka kulkisi kaksiraiteisena Keravalta lentokentän kautta Pasilaan. Suomi-radalla tarkoitetaan entistä parempaa junayhteyttä Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoiseen.

Päijät-Hämeen edunvalvonnassa painotetaan edelleen Savo-Karjalan radan parantamista ratkaisuna Itä-Suomen saavutettavuuteen.

Uuden raideyhteyden rakentamisesta Helsingistä itään järjestettiin keskiviikkona seminaari, johon osallistui joukko itäsuomalaisia vaikuttajia. Vaihtoehtoina pidetään uusia yhteyksiä Porvoon ja Kouvolan tai Kotkan kautta. Myös Heinolasta Mikkeliin rakennettava ratayhteys matkustajajunille on ollut puntarissa.

Itäisen Suomen maakunnissa ja päättäjien keskuudessa ei vallitse vielä yksimielisyyttä siitä, mikä vaihtoehto olisi paras, ja keskustelua käydään edelleen.

Maakuntajohtajan Laura Leppäsen mukaan Päijät-Hämeen maakuntaliitto pyrkii vaikuttamaan ennen kaikkea siihen, että Savo-Karjalan radan peruskorjausta edistetään. Leppäsen mukaan se olisi vaikuttava ja nopea keino parantaa yhteyksiä itäisestä Suomesta Helsinkiin.

Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Laura Leppänen Lahden satamassa
Päijät-Hämeen maakuntajohtaja Laura Leppänen. Juha-Petri Koponen / Yle

Leppänen myös muistuttaa, että itärata olisi hyvin kallis ratkaisu, jonka toteuttamiseen menisi hyvin pitkä aika.

– Meidän näkökulmastamme yhteiskuntataloudellinen tehokkuus on tärkeintä. Laitettaisiin rahat sinne missä tarvetta on. On selvää, ettei Suomeen tule kolmea isoa ratahanketta, maakuntajohtaja huomauttaa.

Jos itärata rakennettaisiin kulkemaan Porvoon tai Kotkan kautta, se vähentäisi Lahden kautta kulkevaa junaliikennettä.