Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken – EU-rahoituksen hakemisella kiire

Alustava hinta-arvio Turun tunnin junalle on 2,76 miljardia euroa ja Suomi-radalle jatkoyhteyksistä riippuen 4,6-5,75 miljardia.

Tunnin juna
Matkustajia nousemassa Helsingin-junaan Turun päärautatieasemalla.
Tunnin juna -hanke nytkähti liikkeelle, kun kunnat ja valtio pääsivät sopuun hankeyhtiön rahoituksesta.Jouni Koutonen / Yle

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Turun tunnin junan ja Tampereen Suomi-radan hankeyhtiöiden perustamisesta ja rahoituksesta. Hankeyhtiöt voivat seuraavaksi hakea EU-rahoitusta.

Yhtiöissä on mukana yhteensä 25 kuntaa tai kaupunkia.

– On todella hienoa, että pääsemme hankeyhtiöissä eteenpäin ja ratasuunnitelmat etenevät, mutta tämä on tietysti vasta yksi askel varsinaiseen rakentamisvaiheeseen siirtymisessä. Oletus on että suunnittelulla päästään aikanaan seuraavaan vaiheeseen, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

– On tärkeää, että Tunnin juna -hanke jatkaa pysähtymättä eteenpäin. Hankeyhtiön avulla pääsemme nyt siirtymään seuraavaan vaiheeseen. Olemme Tunnin juna -kaupunkien kesken tehneet hyvää yhteistyötä jo pitkään, ja sillä oli hankeyhtiön toteutumiselle suuri merkitys, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.

Tunnin junan jäljellä olevien suunnittelukustannusten arvioidaan olevan 75 miljoonaa euroa, josta Espoo-Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salo-Turku-kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa. Suunnittelukustannuksista valtio maksaa 51 prosenttia ja kunnat loput. Turun osuus on tässä vaiheessa 10,25 miljoonaa.

Alustava arvio tunnin junan rakennuskustannuksista on noin 2,76 miljardia euroa.

Suomi-radan hintalappu jopa 5,75 miljardia

Suomi-radan suunnittelukustannukset ovat noin 150 miljoonaa euroa. Siitä valtion osuus on samat 51 prosenttia kuin Turun tunnin junan suunnittelukustannuksista. Finavian lisäksi suunnittelurahaa tulee 20 kunnalta tai kaupungilta.

Alustava hinta koko radalle on jatkoyhteydeksi valittavasta vaihtoehdosta riippuen 4,6-5,75 miljardia euroa.

Hankeyhtiön perustamisneuvotteluissa on sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluja.

Seuraavaksi Turun tunnin juna ja Suomi-rata hankeyhtiöt hakevat EU:n CEF-rahoitustukea. Hakemus on tehtävä viimeistään 26.2. Sitä ennen hakemukset käsitellään hallituksen raha-asiainvaliokunnassa, kuntien luottamuselimissä ja Finavian yhtiökokouksessa.

– Voi tietysti ajatella nyt olevan kiire, mutta osapuolet ovat sopineet että toimitaan ripeästi. Kyllä hakemus ehditään ajoissa jättää, Minna Arve vakuuttaa.

Nyt sovittujen hankkeiden lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö selvittää itäisen raideyhteyden linjausta. Selvityksen on määrä valmistua jo nyt keväällä.

Lue lisää:

Suuret ratahankkeet ovat yhä raiteillaan – liikenneministeri Timo Harakka: "Hyvässä järjestyksessä saamme EU-tukihakemukset liikkeelle"

Uusi raideyhteys Helsingistä itään jakaa hallitusta – ministereistä osa vetäisi raiteet Kotkan, osa Kouvolan kautta

Kiirettä pitää, mutta Suomi-rata voisi vielä ehtiä EU-rahanjakoon 2020