Jyväskylä osallistumassa kahdella miljoonalla Suomi-radan suunnitteluun

Suomi-Radalla tarkoitetaan Helsingin ja Tampereen välisen ratayhteyden kehittämistä, mikä sisältäisi raideyhteyden myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Jyväskylä
Junat seisovat Helsingin päärautatieasemalla 18. syyskuuta 2018.
Lehtikuva

Jyväskylän kaupunki on osallistumassa noin kahdella miljoonalla eurolla Suomi-radan suunnitteluun.

Suomi-radalla tarkoitetaan Helsingin ja Tampereen välisen ratayhteyden kehittämistä, joka sisältäisi raideyhteyden myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Suomi-rata lyhentäisi junamatkaa Jyväskylästä Helsinkiin noin puolella tunnilla, eli matka voisi nopeimmillaan viedä noin kaksi tuntia 45 minuuttia. Tällöin juna veisi nopeudessa voiton autosta ja kaikki siirtymät huomioiden mahdollisesti myös lentämisestä.

– Tämä on koko Keski-Suomen saavutettavuuden kannalta tärkein yksittäinen hanke. Me olemme vientivetoinen maakunta, ja esimerkiksi jokainen Äänekoskelta lähtevä sellupaali kulkee tuota rataa pitkin, sanoo Keski-Suomen vs. maakuntajohtaja Pekka Hokkanen.

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa, ja Jyväskylän osuus olisi 1,98 miljoonaa euroa.

– Raideliikenteen kehittäminen on kallista ja aikaavievää, mutta Jyväskylän panostus on selkeä signaali siitä, että Suomi-rataa todella halutaan täällä, Hokkanen sanoo.

Suomi-radan hankeyhtiössä on kaksikymmentä kaupunkia ja kuntaa.

Syntyneestä neuvottelutuloksesta huolimatta kunnat päättävät erikseen omissä päätöksentekoelimissään vielä osallisuudestaan ratahankkeyhtiössä.