Torniossa iloitaan: Suomi hakee EU:lta suunnittelurahaa Laurila – Tornio -radan sähköistämiseen

Ratahankkeen suunnittelussa Tornio ja Haaparanta tekevät yhteistyötä Väyläviraston ja Ruotsin Trafikverketin kanssa.

rautatieliikenne
Rautatien kiskot
Sampo Kangastalo on erittäin tyytyväinen siihen, että asiat ovat alkaneet edetä.Pyry Sarkiola / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee EU:n rahoitustukea raideliikenteen kehittämiseen Oulu–Laurila–Tornio–Haaparanta - osuudella. 3,2 miljoonan euron suunnitteluhankkeeseen anotaan 1,6 miljoonan euron tukea.

Ministeriö perustelee rahoitushakemustaan sillä, että Oulun ja Haaparannan välinen rataosuus on kansainvälisten kuljetuskäytävien solmukohta.

Radan sähköistämisen nähdään parantavan rautatiekuljetusten tehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä. Lisäksi se mahdollistaisi henkilöjunaliikenteen Suomen ja Ruotsin välillä.

Hallitusohjelman kirjaus antaa nyt hankkeelle vauhtia

Tornion kaupungin kehittämispäällikkö Sampo Kangastalon mukaan ratahanke etenee nyt, koska siitä on selkeä kirjaus hallitusohjelmassa.

– Sitä kautta on suora toimeksianto Helsingin päähän. Meillä on alkanut yhteistyö Väyläviraston, Ruotsin Trafikverketin ja Haaparannan kunnan kanssa. Tähän mennessä olemme tavanneet neljä kertaa.

Kangastalo tähdentää, että tulevat kolme vuotta ovat joka tapauksessa suunnitteluvuosia. Hänen mukaansa radalle olisi mahdollista saada sähköt ja moderni raideyhteys Suomen ja Ruotsin välille aikaisintaan 2020-luvun puolivälin paikkeilla.

– Täytyy muistaa, että tämä on kuin maastohiihdossa välikirimaali. Tässä haetaan nyt suunnittelurahaa, sitten pitää saada päätös, tehdä suunnitelmat ja sitä kautta mennä sinne varsinaiseen investointiin.

Kangastalo on kuitenkin erittäin tyytyväinen siihen, että asiat ovat alkaneet edetä.

– Olen ollut kaupungilla töissä alun toistakymmentä vuotta ja sinä aikana asiassa ei ole vielä oltu näin pitkällä. Todella hyvältä näyttää.

EU:n rahoituspäätöstä odotetaan tulevana kesänä, kesä–heinäkuussa.

Suunnittelutyö on käynnissä

Kehittämispäällikkö Sampo Kangastalon käsityksen mukaan Väylävirastossa on alkuvuodesta valmistumassa yleissuunnitelma ja konseptointi.

– Luvassa on kuitenkin aika paljon yksityiskohtaisia suunnitelmia vaativia asioita, muun muassa radan turvalaitteisiin ja siltoihin liittyviä teknisiä suunnitelmia, Sampo Kangastalolistaa.

Kangastalon mukaan suunnittelutyön yhtenä tavoitteena on saada tehdyksi arvio hankkeen kokonaiskustannuksista.

– Kokonaiskustannuksista ei uskalla sanoa vielä julkisuudessa mitään, koska siinä voidaan mennä ihan täysin metsään, Kangastalo naurahtaa.

– Tornionjoen silta on varmasti yksi iso asia hankkeen kokonaiskustannusarviossa; pystytäänkö vanhaa siltaa hyödyntämään uudessa liikenteessä vai joudutaanko rakentamaan uusi silta, Kangastalo sanoo.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Tiedätkö jotain lisää jutun aiheesta? Onko sinulla juttuvinkki tai kysymys? Ota yhteyttä tällä lomakkeella (siirryt toiseen palveluun).