Yhdysvallat pyrkii suitsimaan kiinalaismedian toimintaa maassa

Kiina puolestaan ilmoittaa peruneensa yhdysvaltalaislehden toimittajien työlupia.

Kiina
China Daily -sanomalehden eurooppalainen painos.
China Daily -sanomalehden eurooppalainen painos.AOP

Yhdysvaltain hallinto haluaa nykyistä tarkempaa tietoa kiinalaismedian toiminnasta. Yhdysvaltain ulkoministeriö kertoi tiistaina, että viiteen suureen valtiolliseen kiinalaisviestimeen aletaan soveltaa samoja sääntöjä kuin ulkomaisiin lähetystöihin.

Tämä tarkoittaa, että niiden on ilmoitettava Yhdysvaltain ulkoministeriölle maassa olevat työntekijänsä, omaisuutensa sekä vuokraamansa tilat.

Uudet säännöt koskevat muun muassa uutistoimisto Xinhuaa, monikielistä televisiokanavaa CGTN:ää sekä englanninkielistä China Daily -lehteä.

Kansainvälisten uutistoimistojen mukaan Yhdysvaltain ulkoministeriöstä perustellaan tiukennuksia sillä, että Kiinan valtion suoraan hallitsemat tiedotusvälineet pyrkivät vaikuttamaan julkiseen mielipiteeseen Yhdysvalloissa.

Kiina vastasi keskiviikkona tiukasti, että se pitää Yhdysvaltain toimia perusteettomina ja saattaa ryhtyä vastatoimiin.

Kolme Wall Street Journalin toimittajaa häädetään Kiinasta

Kiinan ulkoministeriö ilmoitti keskiviikkona myös peruneensa kolmen toimittajan työluvat. Toimittajat työskentelevät yhdysvaltalaislehti Wall Street Journalin palveluksessa. He joutuvat käytänössä poistumaan Kiinasta viikon loppuun mennessä.

Uutistoimisto AP:n mukaan Kiina on viime vuosina jättänyt uusimatta toimittajien työlupia, mutta luvan suora peruminen on poikkeuksellista.

Perusteeksi ulkoministeriön edustaja Geng Shuang kertoi lehden julkaiseman mielipidekirjoituksen otsikon, jota Kiina pitää rasistisena. Yhdysvaltalaisen professorin kirjoituksen otsikko oli "Kiina on Aasian todellinen sairas mies" (englanniksi China is the Real Sick Man of Asia).

Helmikuun alussa julkaistussa tekstissä (siirryt toiseen palveluun) kritisoitiin Kiinan hallinnon ensireagointia koronaviruksen leviämiseen. Kiina oli jo aiemmin pyytänyt lehdeltä anteeksipyyntöä tekstin takia.

Kiinan ulkomaisten kirjeenvaihtajien yhdistys FCCC pitää Kiinan päätöstä äärimmäisenä ja selkeänä pyrkimyksenä pelotella ulkomaisia tiedotusvälineitä kostamalla heidän Kiinan-kirjeenvaihtajilleen. FCCC:n mukaan ulkomaisia toimittajia ei ole karkotettu Kiinasta sitten vuoden 1998.

Uutista on päivitetty klo 12.16: Lisätty FCCC:n kannanotto.

Lähteet: Reuters, AFP, AP