Jyväskylässä halutaan panostaa työmatkapyöräilyyn: valtiolta rahoitusta Kankaan baanan rakentamiseen

Jyväskylän keskustassa esimerkiksi pyöräparkit ovat usein täpötäynnä.

Jyväskylä
Anonyymi mies polkee pyörää pyöräkaistalla kaupungissa kesällä.
Hyvät pyörätieverkostot helpottavat arkipyöräilyä. Arkistokuva.YLE/Nella Nuora

Kuntia kannustetaan tekemään kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt tänä vuonna yhteensä 3,5 miljoonaa euroa kävely- ja pyöräilyreittien kehittämiseen.

Jyväskylään tukea myönnettiin 340 000 euroa. Rahaa haettiin Kankaan baanan toteuttamiseen Rusokinkadulta Merasimeen. Baanan pitäisi olla valmis 2021 syksyllä.

Jyväskylän kaupungin rakennuttajapäällikkö Jari Lohen mukaan tällä ja kaupungin kaikilla muilla kevyenliikenteen hankkeilla on taustalla ajatus kestävästä liikenteestä.

– Uudistuksilla pyritään myös siihen, että työmatkapyöräily Jyväskylässä helpottuisi, Lohi sanoo.

Monet suomalaiset kaupungit ovat suunnitelleet ja aloittaneet toteuttamaan pyöräilyn laatukäytäväverkkoa, jonka tarkoitus on toimia nopeana työmatkaliikenteen reittinä eri alueiden välillä. Monessa tapauksessa se tarkoittaa olemassa olevien liikennereittien parantamista, mutta myös uusien rakentamista.

Pyöräilyn määrien lisääntyessä myös pysäköinnin tarve kasvaa. Esimerkiksi Jyväskylän keskustassa tehdyissä laskennoissa pyörätelineiden käyttöasteet ovat olleet koko keskustan pyörätelineissä 120% ja osassa paikkoja jopa 152 %, mikä tuo selkeän tarpeen lisätä pyöräpysäköintiä.

Traficomin tukea myönnettiin yhteensä 12 paikkakunnalle, muun muassa Joensuuhun, Jyväskylään, Ouluun, Mikkeliin ja Lappeenrantaan.

Tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräilyn matkamääriä 30 prosentilla kymmenessä vuodessa.