Nyt puhuvat itäistä Suomea repivän ratakiistan kovimmat kiistapukarit – Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat eivät pääse sopuun ratalinjauksesta

Kaupunginjohtajat Marita Toikka ja Esa Sirviö perustelivat näkökantojaan omien ratayhteyksien puolesta Ylen suorassa radiolähetyksessä.

raiteet
Juna lähestyy rautatietä pitkin.
Uusi junayhteys Helsingistä itään jakaa Kymenlaakson maakunnan kahtia. Arkistokuva.Jarkko Riikonen / Yle

Itä- ja Kaakkois-Suomen kunnat käyvät kovaa kamppailua uudesta Helsingistä itään suuntautuvasta ratalinjauksesta.

Vaihtoehdot uudelle junaradalle ovat Helsingistä lentokentän kautta Porvoon ja Kouvolan kautta Itä-Suomeen kulkeva itärata, Porvoosta Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle kulkeva itäinen rantarata sekä rata, joka kulkisi Lahdesta Mikkeliin.

Kovinta kamppailu on Kymenlaaksossa, jossa kaksi eri ratavaihtoehtoa repii maakunnan kahtia. Kouvolan kaupunki on vahvasti itäradan puolella. Etelä-Kymenlaakson kunnat, Kotka ja Hamina suurimpina, ovat puolestaan itäisen rantaradan kannalla.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka ja Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö olivat Ylen Kaakkois-Suomen radiolähetyksessä perustelemassa kantojaan omien ratalinjaustensa puolesta.

Kuuntele: Itärata vai itäinen rantarata? Kaupunginjohtajat väittelivät kiivaasti Kymenlaaksoa kahtiajakavasta kuumasta perunasta

Perustelut

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka pitää itärataa tärkeämpänä vaihtoehtona, koska sillä on laaja kannatus Itä- ja Kaakkois-Suomessa.

Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka
Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka.Pyry Sarkiola / Yle

– Itärata käsittää 16 kaupunkia ja seitsemän maakuntaa. Alueella on noin miljoona ihmistä ja noin 850 000 työpaikkaa, joten vaikutukset ovat huomattavasti suuremmat kuin rantaradalla. Olemme saaneet ensimmäistä kertaa koko Kaakkois- ja Itä-Suomen isoimmat kaupungit tekemään töitä yhteisen edunvalvonnan eteen alueen elinvoiman edistämiseksi, Marita Toikka sanoo.

Kotkan kaupunginjohtajan Esa Sirviön mukaan Kotkan ja Haminan kautta kulkeva rantaratareitti palvelisi koko valtakuntaa, koska liikennettä saataisiin jaettua vilkkaimmilta rataosuuksilta toisaalle.

Esa Sirviö
Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö.Pyry Sarkiola / Yle

– Tällä hetkellä meillä on tilanne, että Kouvola–Luumäki on tavaraliikenteen kaikkein keskeisin pullonkaula. Itäinen rantarata vapauttaisi ratakapasiteettia. Nykyisin on käytännössä mahdotonta, että esimerkiksi Tampereelta pääsisi Allegrolla suoraan Pietariin, koska Kouvolan ja Luumäen välille ei mahdu juurikaan uutta liikennettä. Jos pullonkaula saadaan pois, koko läntinen Suomi saadaan kytkettyä uudella Allegro-yhteydellä Pietariin, Esa Sirviö perustelee.

Rahoitus

Väylävirasto selvitti viime vuonna itäisen Suomen ratalinjausten suuntaa-antavia kustannuksia.

Selvityksen mukaan itäradan karkea hinta-arvio olisi 1,7 miljardia euroa. Itäinen rantarata maksaisi yli miljardin enemmän, noin 2,8 miljardia euroa.

Kouvolan kaupunginjohtajan Marita Toikan mukaan pelkästään itäradan hankeyhtiön perustaminen maksaisi 100–150 miljoonaa euroa. Jos kunnat maksaisivat summasta puolet, yhdelle kaupungille tulisi maksettavaa miljoonia euroja.

– Meillä on tällä alueella riittävästi kuntia, jotka pystyvät osaltaan hanketta rahoittamaan, Marita Toikka sanoo.

Vaihtoehtoiset ratalinjaukset itään
Matti Kurkela / Yle

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö kyseenalaistaa Toikan näkemyksen vetoamalla siihen, minkä verran Turun tunnin junan ja Tampereen Suomi-radan varrella olevat kunnat ovat sopineet maksavansa uusista raideyhtiöistä.

Valtio pääsi viime viikolla sopuun kuntien kanssa kahden hankeyhtiön rahoituksesta.

– Odotan todella mielenkiinnolla, että mitä esimerkiksi Kajaani, Iisalmi, Kuopio, Joensuu ja Imatra ovat valmiita laittamaan rahaa 13 minuutin aikasäästöstä, Sirviö sanoo.

Sirviö laittaa uskonsa siihen, että itäinen rantarata saisi rahoitusta esimerkiksi teollisuusalan yrityksiltä.

Molemmat kaupunginjohtajat ovat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että kalliista hinnasta huolimatta ratayhteys Helsingistä itään pitää saada mukaan valtion 12-vuotiseen liikennesuunnitelmaan.

Ministeriltä jarrua

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on heittänyt kylmää vettä niskaan itään suuntautuville ratasuunnitelmille.

Ministeri Harakka kertoi viime viikolla Ylelle, että tässä vaiheessa on liian aikaista puhua siitä, että itäisestä radasta perustettaisiin hankeyhtiö. Näin hän kommentoi kysymykseen siitä, voiko itäinen ratayhteys kaatua kokonaan:

– Meillä ei tällä hetkellä ole mitään suunnitelmaa itäisestä radasta, joten ei ole mitään, mikä voisi kaatuakaan, Timo Harakka sanoi.

Kouvolan ja Kotkan kaupunginjohtajat ihmettelevät ministerin kommenttia.

– Hallitusohjelmaan on kuitenkin kirjattu kolmantena raidehankkeena raideyhteys itään. Tätä ministeri Harakan kommenttia ihmettelin suuresti. Ajattelin, että jos hän ei ole vielä ehtinyt tutustumaan uutena ministerinä riittävästi meidän raidevalmisteluihin, Marita Toikka sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö tekee parhaillaan uutta selvitystä, jossa vertaillaan itäisen raideyhteyden eri vaihtoehtoja. Selvityksen on määrä valmistua lähiaikoina.

Lue lisää: Suomen suuret raidehankkeet etenevät eri tahtiin – ministeri: "Selvitämme vasta, onko kokonaan uusi rata Itä-Suomeen tarpeen"