Oikorata Tampereelta Helsinkiin on hidas projekti: valmistuisi aikaisintaan 2036

Oikorata Tampereelta Helsinkiin olisi kalliimpi ja hitaampi hanke kuin nykyisen pääradan parantaminen.

rautatieliikenne
Pendolino asemalla.
Suomiradan suunnitteluun haetaan EU-rahaa 11,7 miljoonaa euroa.Paula Collin / Yle

Nopea Suomirata oikoratana Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja edelleen Helsinkiin voisi valmistua nopeimmillaan vasta vuoden 2036 jälkeen.

Nykyisen pääradan vahvistaminen lisäraiteilla ja radan oikaisuilla voisi olla käytössä hieman tätä nopeammin. Tiedot ilmenevät Suomiradan hankeyhtiön juuri julkaisemasta asiakirjasta.

Suomiradalle EU:lta haetaan 11,7 miljoonaa euroa Helsinki–Tampere-radan kehittämiseen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.

Kantahämäläiset kuntapäättäjät ja aluesuunnittelusta vastaava Hämeen liitto ovat olleet vuosia huolissaan Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-pääradan tukkoisuudesta. Heitä on huolestuttanut myös, että mahdollinen oikorata ajaisi Hämeenlinnan ja Riihimäen ohitse.

Ratojen suunnittelu ja toteutukseen eteneminen ovat erittäin hitaita prosesseja jopa liikenne- ja viestintäministeriön papereissa.

– Jos mennään oikoratalinjaukseen Tampereelta pääkaupunkiseudulle, se tarkoittaisi 15–20 vuotta tästä hetkestä ennen kuin junat voisivat oikorataa kulkea, arvioi Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa.

Pusan mukaan nykyisen pääratakäytävän parantaminen ja liikenteen nopeuttaminen ovat huomattavasti nopeampi ratkaisu.

– Arvioni on, että hankkeessa päädytäänkin faktojen pohjalta etenemään nykyisen pääratakäytävän pohjalta, vaikka oikoradan puolesta on käytetty julkisuudessa voimakkaita puheenvuoroja, pohtii Hämeen liiton suunnittelujohtaja.

Tampere-Helsinki tunnin juna
Hämeen liiton Heikki Pusa uskoo, että ratahankkeessa päädytään nykyisen pääradan parantamiseen, kuvassa sinisellä.Matti Kurkela / Yle

Suomiradan ratkaisu 2022

Suomiradan hankeyhtiö aloittanee radan linjausvaihtoehtojen esisuunnittelua loppuvuodesta. Esisuunnittelu kestää 1,5 vuotta. Suomiradan hankeyhtiössä ratkaistaan esiselvityksen valmistuttua aikaisintaan alkuvuodesta 2022, kumpaa reittiä Tampereen nopeaa ratalinjausta aletaan suunnitella ja valmistella tarkemmin.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ratasuunnittelun toteuttamisen hankeyhtiömallilla yhtenä tavoitteena on suunnittelun nopeuttaminen. Suurhankkeiden suunnittelu on kuitenkin erittäin hidasta. Suomirataan liittyvän Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle aiotun lentoradan suunnittelu kestää vähintään kahdeksan vuotta. Mahdollisen Tampereelta lentoasemalle kulkevan oikoradan suunnittelu puolestaan kestäisi vähintään 10 vuotta.

Oikorataa ei ole maakuntakaavoissa. Uuden suoran väylän saaminen maakuntakaavoihin voisi heti lähdössä viedä muutaman vuoden. Nykyisen pääradan suunnittelu puolestaan olisi hieman nopeampaa.

Tampereelta lähtevän oikoradan arvioitu kokonaiskustannus on 5,75 miljardia euroa. Päärataa myötäilevän yhteyden arvioidut kustannukset ovat lentoradan kanssa yhteensä noin 4,6 miljardia euroa.

Lisäksi rahoitusta haetaan raideliikenteen kehittämiseen Pasilan ja Riihimäen välille. Hankkeen arvioitu kustannus on noin 13 miljoonaa euroa, ja sille haetaan EU-rahaa 6,5 miljoonaa.

Nykyisen pääradan suunnittelulle Riihimäeltä Tampereelle on myönnetty aloitusrahoitus, 11 miljoonaa euroa, jo vuonna 2019. Raideliikenteen asiantuntijoiden mukaan nopeimmin pääradan eteläistä tukkoisuutta voisi poistaa aloittamalla Pasila–Riihimäki 2. vaiheen ratatyöt. Niiden kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa.

Pasila–Riihimäki-välin 1. vaihe on valmistumassa loppuvuodesta 2020. Töitä tehdään Riihimäen ratapihalla ja aseman alueella.

Pääradan maakunnat järjestävät junaparlamentin

Pääradan varren maakunnat ja maakuntaliitot Uudeltamaalta Lappiin ovat järjestämässä pääradan parantamista tavoittelevaa junaparlamenttia maaliskuussa.

Junaparlamentissa pureudutaan polttaviin pääradan kysymyksiin ja haetaan vastauksia ja kehittämisratkaisuja muun muassa siihen, tarvitaanko uutta ratalinjausta Helsingin ja Tampereen välille.

Päärata on Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) käytäviin kuuluva pohjoinen väylä, jonka kehittämiseen voi hakea tukea EU:lta. Pohjoinen päärata on Helsingistä Hämeenlinnaan, Tampereelle, Seinäjoelle, Ouluun ja edelleen Tornioon ja Haaparantaan johtava ratayhteys.