1. yle.fi
  2. Uutiset

Valtio hakee EU-tukea Tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun

EU-rahaa haetaan Tunnin junalle 37,5 miljoonaa euroa. ja Suomi-radalle 11,7 miljoonaa.

junaradan rakentaminen
Juna odottaa lähtöä Turun rautatieasemalla.
Yöjunaan haluavan pitää matkata Tampereelle tai Helsinkiin. Arkistokuva.Kalle Mäkelä / Yle

Valtio hakee Turun tunnin junan ja Suomi-radan suunnitteluun Euroopan komissiolta rahoitustukea. Lisäksi rahoitusta haetaan Espoon radan suunnitteluun, Pasila-Riihimäki-radan parantamiseen ja Vantaan ratikalle.

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility), joka edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia torstaina.

Valtio ja kunnat pääsivät yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista viime viikolla.

Tunnin junan osuus 37,5 miljoonaa

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee EU-rahoitusta raideliikenteen kehittämiseen yhteysvälillä Helsinki-Turku 37,5 miljoonaa euroa. Hankkeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.

Rahoitusta haetaan Espoo-Salo-oikoradan suunnitteluun. Se lyhentäisi Helsinki-Turku-rataa ja mahdollistaisi nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välillä sekä lähiliikenteen kehittämisen Kirkkonummen ja Lohjan sekä Vihdin suuntaan.

Lisäksi rahoitusta haetaan Salo-Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun. Kaksoisraide mahdollistaisi enemmän junavuoroja ja junien sujuvan kohtaamisen Salon ja Turun välillä.

Espoon radan suunnitteluun 11 miljoonaa

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee Espoon radan rakennussuunnitteluun 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.

Espoon rata on osa Turun tunnin juna -kokonaisuutta. Sen suunnittelu on edellä Turun tunnin junan hankeyhtiön toimialaan kuuluvia tehtäviä, eikä se kuulu hankeyhtiön toimialaan. Hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.

Suomi-radalle 11,7 miljoonaa

Suomi-radan osalta EU:lta haetaan 11,7 miljoonaa euroa Helsinki-Tampere-radan kehittämiseen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa. .

Tukea haetaan Helsinki-Tampere-selvitykselle, johon kuuluu Pasilan ja Keravan välinen Lentorata sekä yhteys Tampereelle. Yhteys Tampereelle voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä. Koko Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee myös 6,5 miljoonaa euroa raideliikenteen kehittämiseen Pasilan ja Riihimäen välillä. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa. Hankkeelle ei ole osoitettu erillistä rahoitusta valtion talousarviossa.

Euroopan komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään kesä-heinäkuussa 2020.

Lue nämäkin:

Suuret ratahankkeet ovat yhä raiteillaan – liikenneministeri Timo Harakka: "Hyvässä järjestyksessä saamme EU-tukihakemukset liikkeelle"

Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken – EU-rahoituksen hakemisella kiire

Lue seuraavaksi