Uusi syväväylä tarjoaa Oulun satamalle kasvumahdollisuuden, joka tulee tarpeeseen – satamarahti väheni yli 10 prosentilla viime vuonna

Meriväylän syventäminen yli kahdella metrillä mahdollistaa aiempaa isompien alusten liikennöinnin Ouluun.

Oulun satama
Hollantilainen ruoppaaja työssään Oulun uuden syväväylän rakennustöissä 12.9.2018.
Oulun syväväylä ruopattiin jo toista vuotta vuotta sitten, mutta kiinteitä turvalaitteita ja merimerkkejä päästään rakentamaan vasta tänä vuonna.Risto Degerman / Yle

Oulun satamassa iloitaan syväväylän viimeisen urakan varmistumisesta. Keskiviikkona uutisoitiin vaativan turvalaiteurakan alkamisesta Oulun edustan merialueella heti kun jäätilanne sen sallii.

Syväväylää on jo nyt voitu käyttää sulan veden aikaan, mutta talviliikennöinti vaatii kiinteät turvalaitteet ja merimerkit.

Uusi syväväylä on kaksi ja puoli metriä nykyistä syvempi, ja se mahdollistaa jopa kaksi kertaa isompien alusten liikennöinnin Ouluun, kertoo sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen.

Uudella väylällä ja rahtiyhteyksillä on tärkeä merkitys Sataman kasvulle. Uusia asiakkaita ja isompia kuljetuksia tarvitaan, kun sataman suurimman asiakkaan Stora Enson rahtikuljetukset pienenevät tuntuvasti tänä vuonna tapahtuvan tuotantosuunnan muutoksen takia.

Jo viime vuonna Oulun sataman rahtimäärä väheni noin 13 prosenttia.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)