Tapahtumien ympäristökuorma on järjestäjälle iso huoli – tässä 4 keinoa, joilla Salpausselän kisat yrittää olla luonnolle armollinen

Kansainvälisen urheilutapahtuman suurin ympäristökuorma syntyy matkustamisesta.

Salpausselän kisat
Suomen hiihtojoukkueen varusterekka.
Salpausselän kisoihin on ilmoittautunut noin 240 urheilijaa 16 maasta.Petri Niemi / Yle

Moni kisajärjestäjä haluaa vähentää tapahtumansa ympäristövaikutuksia.

Salpausselän kisat Lahdessa on hiihdon, yhdistetyn ja mäkihypyn kansainvälinen tapahtuma, jossa kilpaillaan maailman cup -pisteistä.

Selvitimme, mitkä ovat tämän kisatapahtuman merkittävimmät ympäristövaikutukset ja miten vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pieninä.

1. Matkustaminen kisapaikalle

Suurin ympäristökuormitus ja valtaosa tapahtuman hiilijalanjäljestä syntyy ihmisten liikkumisesta kisapaikalle Lahteen.

Tapahtumaan odotetaan yhteensä noin 30 000 katsojaa. Yli puolet katsojista tulee Päijät-Hämeestä eli lähialueelta.

Kisajärjestäjät kannustavat katsojia käyttämään joukkoliikennettä. Kisalipulla voi ostaa normaalia halvemman lipun Lahden seudun liikenteen busseihin.

Kisa-alueella ei ole autoille asiakaspysäköintipaikkoja VIP-autopaikkoja lukuunottamatta.

– Liikkumiseen vaikuttaminen on haastavaa, koska ihmiset valitsevat itse, miten tulevat paikan päälle, arvioi ilmasto- ja energia-asiantuntija Maarit Virtanen Päijät-Hämeen liitosta.

Salpausselän kisoihin on ilmoittautunut noin 240 urheilijaa 16 maasta. Urheilijoiden lisäksi mukana kulkee muun muassa valmentajia, huoltajia ja kansainvälisen median väkeä.

Suomen A-maajoukkueen maastohiihtäjä Lari Lehtonen
Maastohiihtäjä Lari Lehtonen sanoo, että kansainvälistä kilpailukalenteria muokkaamalla voisi vähentää lentämistä ja sen ilmastokuormaa. Petri Niemi/Yle

Ulkomaiset osallistujat tuodaan lentokentältä kisakaupunkiin mahdollisimman vähäpäästöisillä busseilla.

Osa urheilijoista asuu urheiluopistoilla Vierumäellä tai Pajulahdessa. Kuljetukset majapaikan ja kisapaikan välillä pyritään järjestämään niin, ettei reittiä ajeta puolityhjillä busseilla. Pajulahteen on koottu esimerkiksi yhdistetyn urheilijat, joilla kisa-aikataulut ovat samat.

Lahden keskustassa hotelleissa asuville urheilijoille ei ole järjestetty bussikuljetuksia kisapaikalle ja takaisin.

2. Jätteiden vähentäminen ja materiaalien tehokas käyttö

Tapahtumassa syntyvän jätteen määrää pyritään vähentämään entistestään. Tänä vuonna Salpausselän kisoissa on lisätty jäteneuvontaa ja kierrätysastioita sekä aloitettu muovijätteen keräys.

Kisajärjestäjän tavoitteena on, että 70 prosenttia tapahtuman jätteistä hyödynnetään materiaaleina tai energiana.

– Emme ole vielä päässeet tavoitteeseen, Salpausselän kisojen pääsihteeri Aino-Kaisa Saarinen sanoo.

Lauha sää ja sateet sulattivat Lahden latupohjat erittäin huonoon kuntoon helmikuun alussa. Salpausselän kisojen latuja on tykitetty keinolumella pakkasjaksojen aikana, joten lumitykit vievät energiaa.

Lumitykki Salpausselän kisa-alueella
Tykkilumi on välttämätöntä kilpaladuilla.Petri Niemi/Yle

Tapahtuma-alueelle on muutama vuosi sitten asennettu aurinkopaneelit, joista saadaan uusiutuvaa energiaa.

3. Ruokahävikki minimiin

Kisajärjestäjä on valinnut kisoihin sellaisia ruokapalvelutuottajia, jotka ottavat toiminnassaan huomioon muun muassa ruokahävikin.

– Ruoka, joka valmistetaan, se syödään, linjaa pääsihteeri Aino-Kaisa Saarinen.

Järjestäjien pitää huolehtia myös urheilijoiden ruokailusta. Urheilijoita on etukäteen selvitetty, haluavatko he syödä omassa hotellissaan vai kisapaikalla urheilijoiden ruokalassa.

VIP-ravintolatiloissa ei käytetä kertakäyttöastioita. Ruokien raaka-aineet ovat pääsääntöisesti hankittu kotimaisilta tuottajilta. Tapahtumaan tulee runsaat tuhat VIP-vierasta.

Kisaviikonlopun aikana ruokapalveluita käyttävät kilpailijat, huoltojoukot, yleisö, kisavieraat, median edustajat ja kisaorganisaation työntekijät sekä vapaaehtoiset.

4. Ympäristövaikutusten mittaaminen ja tietoisuuden lisääminen

Lakien ja määräysten noudattamisen lisäksi Salpausselän kisoilla on käytössä Ekokompassi (siirryt toiseen palveluun)-sertifikaatti, jolloin järjestäjä sitoutuu ympäristöjärjestelmän eri vaatimusten noudattamiseen.

Esimerkiksi ympäristövaikutuksia on mitattava ja raportoitava säännöllisesti.

Kisaorganisaation edustajat pyrkivät lisäämään ympäristötietoisuutta viestinnällä ja osallistumalla keskusteluun ilmastonmuutoksesta. Kisojen edustajat tekevät yhteistyötä myös alueen oppilaitosten kanssa.

Kansainvälinen hiihtoliitto FIS puhui paljon ilmastonmuutoksesta kokouksessaan viime syksynä.

Ruotsin ja Norjan huoltorekat Salpausselän kisoissa
Huoltorekat tulivat Lahteen Norjasta. Kun Salpausselän kisat päättyvät, niin seuraava MC-kisa on jälleen Norjassa. Petri Niemi/Yle

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen uskoo, että kansainvälisen maastohiihdon kilpailukalenterin muokkaustarve voi nousta ainakin keskusteluun tulevaisuudessa.

– Ampumahiihto menee yhdelle paikalle ja siellä ollaan pitempään. Sen jälkeen on vapaita viikonloppuja. Maastohiihto kiertää ihan koko ajan. Meidän pitää antaa signaalia FIS:lle, mikä olisi kilpailijan kuormittumisen ja ilmastokuorman kannalta järkevä malli.

Lue lisää:

Finlandia-hiihdon peruuntumisesta lovi tapahtuman taloudelle – ilmoittautuneet saavat hyvitystä osallistumismaksuistaan

Toimittajalta: Ahdistaako ilmastonmuutos? Niin minuakin – siksi etsin 8 tapaa muuttaa ilmastoahdistus ilmastoteoiksi

Tässäkö on Suomen vihrein kaupunki? Lahdessa jopa lätkäjoukkue ja orkesterimuusikot pienentävät päästöjään