Tulevat luokanopettajat pelkäävät turhaan musiikkituntien pitämistä – Tutkimus: lapset haluavat hyvän tyypin, eivät musiikin ammattilaista

Väitöstutkimuksen mukaan koululaiset haluavat musiikinopettajan olevan rento, joka voi popittaa lapsien kanssa.

Musiikkiopettajat
Opettajaopiskelijat istuvat puolikaaressa värikkäiden soittimien kanssa.
Minna Mäkinen (oik.) opettaa tulevia luokanopettajia musisoimaan.Heikki Haapalainen / Yle

Tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan opettajaksi opiskelevat kokevat rimakauhua musiikin opettamiseen, vaikka alakoululaiset ovatkin aika armollinen yleisö.

Kasvatustieteiden maisteri Minna Mäkinen halusi löytää väitöstutkimuksessaan ratkaisuja sille, miten into opettaa musiikkia löytyisi.

Mäkinen haastatteli Itä-Suomen yliopistosta 82:tä opettajaopiskelijaa.

Tutkimuskyselyn tulos oli Mäkiselle järkytys, sillä vain viidennes vastaajista ilmoitti odottavansa musiikin opettamista tulevassa työssään.

– Halusin etsiä syitä heikolle innolle opettaa musiikkia ja toisaalta halusin löytää keinoja, joilla opiskelijoiden pätevyyden tunnetta musiikin opetuksessa voitaisiin parantaa.

Mäkisen mukaan kauhun taustalta löytyi useissa tapauksissa ajatus siitä, että opettajaopiskelija ei koe olevansa riittävän musikaalinen tai hän ei ole musiikin harrastaja.

Rento opettaja rentouttaa oppilaankin

Minna Mäkinen selvitti tutkimustaan varten myös alakoululaisten mielipiteitä. Lasten vastaukset yllättivät Mäkisen.

– Lapset haluavat mukavan tyypin, joka musisoi ja popittaa. Lapset haluavat hyvän tyypin, Mäkinen kertoo.

Lapset eivät Mäkisen mukaan odota ammattimuusikkoa opettamaan, vaan rennon ilmapiirin, jossa uskaltaa itsekin kokeilla ja havainnoida.

– Uskon, että rento musiikinopettaja ei luo lapsille suorituspaineita.

Vaikka opettaja ei itse olisikaan erityisen taitava soittaja tai laulaja, hän pystyy Minna Mäkisen mukaan silti selviämään alakoulun musiikinopetuksesta.

– Opeopiskelijoiden musiikilliset taidot voivat olla hyvät, mutta oma ajatus on niin korkealla verrattuna siihen, mitä oikeasti työssä tarvitaan, Mäkinen kuvailee.

Mäkisen mukaan työ opettaa parhaiten ja opettaja oppii yhdessä lasten kanssa.

– Oppilaita ei pidä pelätä. Tämä ei ole tähtitiedettä, Mäkinen kertoo.

Minna Mäkinen on omassa opettajan työssään havainnut, että opettajien kokemat suorituspaineet eivät johdu niinkään opetettavista, vaan heidän vanhemmistaan. Vanhemmista on Mäkisen mukaan tullut entistä vaativampia.

Opettajat voivat tuntea olevansa ristipaineessa vanhempien vaatimusten ja työn tekemisen suhteen.

– Lasten kanssa pärjää varmasti, mutta vanhempien kanssa voi tulla mielenkiintoisia tilanteita, Mäkinen nauraa.

Minkälaisia musiikintunnit olivat sinun kouluaikoinasi? Oliko musiikinopettaja innostava? Aiheesta voi keskustella 1.3. kello 23.00 saakka.

Lue myös:

Musiikkia opetetaan vastoin tahtoa ja ilman ammattitaitoa – peruskoulun musiikinopetuksen taso heittelee

Musiikinopetus on vaikeaa ja sen taso heittelee – siksi yliopistossa keksittiin matto, joka laittaa lapset laulamaan ja hyppimään