Suomalainen yritys aikoo valjastaa rakennukset tuottamaan edullisia päästöttömiä polttoaineita – samalla syntyy hyvää sisäilmaa

Soletair Powerin liikeideana on poistaa hiilidioksidia rakennusten sisäilmasta, myydä parempaa sisäilmaa ja valmistaa poistetusta hiilidioksidista edullisia synteettisiä polttoaineita.

hiilidioksidi
Kuninkaantammen keskustassa katot ovat peltiä, mutta pihoilla ja lähiympäristössä on sadevesia imeviä ja varastoivia viherrakenteita.
Rakennusten sisäilman hiilidioksidista voidaan valmistaa synteettisiä polttoaineita. Ronnie Holmberg / Yle

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa LUT:ssa avattiin kolme vuotta sitten juhlallisesti Soletair-laitteisto, jolla tutkittiin synteettisten polttoaineiden valmistamista ilmasta kaapatusta hiilidioksidista.

LUT:in yhdessä VTT:n kanssa tekemä tutkimus on poikinut jo useita lupaavia hiilidioksidin kaappaamista soveltavia liikeyrityksiä.

Yksi niistä on Solar Foods, joka pyrkii valmistamaan ruoaksi kelpaavaa proteiinia ilman hiilidioksidista. Yritys aikoo aloittaa Solein-proteiinin tuotannon vuonna 2021.

Toinen tutkimuksen hedelmä on Finnsementin ja Kemiran aikomus perustaa Lappeenrantaan metanolitehdas. Metanolia valmistettaisiin Finnsementin ja Kemiran jätekaasuista.

soletair lut-yliopitos
Soletair-projektissa vedyn erotteluun käytettävä kontti.Yle

Edullista polttoainetta sisäilmasta

Käyntiin on lähdössä myös kolmas yritys, jonka taustalla on LUT:in tutkimus.

Lappeenrantalainen Soletair Power ilmoittaa keksineensä keinon tehdä rakennusten sisäilmasta poistetusta hiilidioksidista synteettistä polttoainetta, joka pystyy kilpailemaan hinnassa fossiilisten polttoaineiden kanssa.

– Liiketoimintamallimme on kannattava jo nyt ilman mitään tukia, Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laakso vakuuttaa.

Tähän mennessä ilmasta kaapatusta hiilidioksidista valmistetut synteettiset polttoaineet ovat olleet kalliimpia kuin fossiiliset polttoaineet.

Kyseessä olisi siis suuri edistysaskel, jos Soletair Powerin väite pitää paikkaansa.

Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laakso
Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laakso.Kare Lehtonen / Yle

Päätuote hyvä sisäilma

Soletair Powerin ratkaisu on rakennusten ilmanvaihtojärjestelmään liitettävä laitteisto, joka poistaa sisäilmasta hiilidioksidia ja valmistaa siitä synteettistä polttoainetta.

Polttoaine ei ole kuitenkaan järjestelmän päätuote, joka toisi eniten rahaa.

– Järjestelmän kannattavuuden kannalta se on vähän niin kuin lisätuote. Pääosa kannattavuudesta tulee vähemmän hiilidioksidia sisältävän ilman myymisestä rakennukseen, toimitusjohtaja Laakso korostaa.

CO2 talteenotin
Hiilidioksidia poistetaan tällaisella laitteella.Kare Lehtonen / Yle

Soletair Powerin mukaan tällaiselle sisäilmalle on markkinat, koska se parantaa rakennuksessa olevien ihmisten vointia ja lisää tuottavuutta.

Liiallisen hiilidioksidin kielteinen vaikutus sisäilmassa tunnetaan yleisesti. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira varoittaa (siirryt toiseen palveluun), että hiilidioksidin suuri pitoisuus sisäilmassa voi aiheuttaa väsymystä, päänsärkyä ja työskentelytehon huononemista.

Maksu hyvästä sisäilmasta

Soletair Power aikoo sekä myydä laitteistojaan että tarjota hiilidioksidin poistoa sisäilmasta palveluna.

Yritys laskee, että palveluna tuotettuna hiilidioksidin poistosta sisäilmasta voisi laskuttaa noin euron päivässä työntekijää kohden.

Asiakkaita olisivat erityisesti toimistotalot, jotka haluavat pitää huolta työntekijöiden työkunnosta.

Yritys uskoo, että kiinnostusta löytyy laajalti myös muualta.

– Tämä olisi erinomainen järjestelmä myös kouluissa parantamaan lasten oppimistuloksia, Petri Laakso sanoo.

Kilpailukykyistä synteettistä polttoainetta

Sisäilmasta poistetusta hiilidioksidista valmistetun synteettisen polttoaineen myyminen tuo järjestelmälle vielä lisää kannattavuutta.

Yrityksen mukaan näin valmistetun synteettisen polttoaineen hinta saadaan kilpailukykyiseksi fossiilisten polttoaineiden kanssa.

– Halvalla aurinkosähköllä tuotettuna tällaisen synteettisen polttoaineen tuotantokustannus olisi noin 25 senttiä litralta, Petri Laakso sanoo.

Hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi polttoaine pitää valmistaa esimerkiksi aurinko- tai tuulivoimalla. Soletair Power näkeekin järjestelmälle laajat markkinat erityisesti maissa, joissa on tarjolla paljon tällaista edullista sähköä.

Professori: Fiksua

LUT-yliopiston professorin Jere Aholan mielestä synteettisten polttoaineiden valmistaminen ilman hiilidioksidista saattaa olla hyvä aloittaa juuri oheisliiketoimintana rakennuksissa. Valmistamisen korkeampia kustannuksia voidaan näin kompensoida toisella liiketoiminnalla.

– Tämä on mielestäni fiksua, koska pääbisnes tässä on parempien olosuhteiden tarjoaminen kiinteistössä oleville ihmisille. Tämä voi luoda suuremman markkinan synteettisille polttoaineille, jolloin niiden valmistaminen tulee kannattavaksi myös omana liiketoimintana.

Soletair Powerin Petri Laakson mukaan yrityksen järjestelmillä voitaisiin tuottaa merkittävät määrät erilaisia synteettisiä polttoaineita, esimerkiksi lentokerosiinia.

Hän sanoo, että järjestelmästä saadaan vielä lisää kustannustehokkuutta käyttämällä synteettisen polttoaineen valmistuksen elektrolyysissä syntyvä lämpö rakennuksen lämmitykseen.

Patentit kiinteistöratkaisusta

Soletair Powerin järjestelmän ydin ei ole niinkään uusi teknologia hiilidioksidin poistossa vaan kiinteistöihin liittyvä liiketoimintamalli.

– Patenttimme suojaavat meitä juuri tässä kiinteistöratkaisussa. Olemme myös kehittäneet hiilidioksidin kaappaamisen energiatehokkuutta, toimitusjohtaja Petri Laakso kertoo

Laivamoottoreita ja voimalaitoksia valmistava suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä on ollut mukana rahoittamassa Soletair Powerin järjestelmän kehittämistä.

Sitä kiinnostaa järjestelmässä erityisesti mahdollisuus saada markkinoille kustannuskilpailukykyisiä synteettisiä polttoaineita, joita voitaisiin käyttää sen nykyisissä tuotteissa.

– Tällöin moottori, joka nykyisin käyttää fossiilista polttoainetta, voisi tulevaisuudessa käyttää synteettisiä polttoaineita, Wärtsilän strategiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja** Matti Rautkivi** huomauttaa.

Matti Rautkivi
Wärtsilän liiketoiminta- ja strategiajohtaja Matti Rautkivi.Kare Lehtonen / Yle

Wärtsilä katsoo, että nopein ja kustannustehokkain tie pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä on käyttää jo olemassa olevaa teknologiaa. Se näkee Soletair Powerin järjestelmälle suuret markkinat.

– Tässä puhutaan valtavasta bisnespotentiaalista, kun synteettiset polttoaineet saadaan kannattaviksi. Muita vaihtoehtoja korvata nopeasti fossiilisia polttoaineita esimerkiksi lento- ja meriliikenteessä ei yksinkertaisesti ole, Wärtsilän Matti Rautkivi sanoo.