Finnair suunnittelee koko Suomen-henkilöstön lomautusta – yt-neuvottelut koskevat yli 6 000:ta henkeä

Toimillaan yhtiö pyrkii minimoimaan koronaviruksen vaikutuksia.

Finnair
 Kapteeni ja perämies Finnairin lentokoneen ohjaamossa.
Finnair aloitti koronaviruksen vaikutusten vuoksi helmikuun puolivälissä kaukoliikennelentäjiään koskevat yt-neuvottelut.Roni Rekomaa / Lehtikuva

Finnair suunnittelee koko Suomen-henkilöstönsä eli reilun 6 000 työntekijänsä lomauttamista. Syyksi yhtiö kertoo koronaviruksen aiheuttamat negatiiviset vaikutukset (siirryt toiseen palveluun).

Tämänhetkisen arvion mukaan lomautukset toteutettaisiin siten, että kaikki yt-neuvotteluiden piirissä olevat lomautettaisiin yhdeksi 14–30 päivän jaksoksi.

Neuvottelut alkavat 12. maaliskuuta, ja niiden arvioidaan kestävän kaksi viikkoa. Vastaavia henkilöstön sopeuttamistoimia tehdään myös muissa maissa, joissa Finnairilla on henkilöstöä.

Finnair antoi perjantaina tulosvarotuksen ja kertoi sopeuttavansa globaalisti kustannuksiaan.

Finnair aloitti koronaviruksen vaikutusten vuoksi helmikuun puolivälissä kaukoliikennelentäjiään koskevat yt-neuvottelut. Finnairin viestinnän mukaan neuvottelut on saatu nyt loppuun ja niiden tuloksista kerrotaan lähipäivinä.

Lentoja perutaan taas

Finnair on jatkanut aikaa, jolloin se ei lennä Manner-Kiinaan. Alun perin lennot oli peruttu maaliskuun loppuun asti, mutta nyt aikaa on venytetty huhtikuun loppuun.

Sama koskee Hongkongin-reitin karsimista. Yhtiö on jo vähentänyt päivittäisiä lentojaan kahdesta yhteen, ja vähennys jatkuu vappuun asti.

Finnair vähentää Japanin Osakan-reitiltään kaksi viikkovuoroa, ja lentää kesäkaudella eli 29.3.–24.10. Osakaan 10 kertaa viikossa aiemmin suunnitellun 12 viikkovuoron sijaan.

Kokonaan perutaan päivittäiset lennot Souliin Koreaan aikavälillä 9.3.–16.4.

Uuden Etelä-Korean Busanin-reitin avausta siirretään maaliskuun lopusta 31. päivästä 1. päivään heinäkuuta 2020.

Lisäksi Finnair kertoi eilen, että se peruu lentonsa Milanoon aikavälillä 9.3.–7.4.

Finnair viestii perutuista lennoista suoraan niille asiakkaille, joilla on varaus näille lennoille. Asiakkaat voivat hakea lipun hinnan takaisinmaksua tai siirtää matkapäiväänsä ottamalla yhteyttä Finnairin asiakaspalveluun.

Lisäksi Finnair tarjoaa asiakkaille, joilla on mikä tahansa Finnairin lento maaliskuussa, mahdollisuuden halutessaan siirtää matkustusajankohtaa samaan kohteeseen kesäkuun loppuun asti ilman kuluja.

Lue myös:

Ulkoministeriö kehottaa välttämään matkustamista Pohjois-Italiaan – Finnair peruu kaikki lennot Milanoon kuukaudeksi

Finnairilta tulosvaroitus – taustalla koronavirus ja lentoliikenteen kysynnän lasku