1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Digitaaliset palvelut

Moni suomalainen uhkaa pudota digikelkasta: "Tällä hetkellä tuntuu siltä, että ihan kaikki muuttuu"

Nettiasionti on hankalaa etenkin vanhuksille, mutta myös monille nuorille.

Digitaaliset palvelut
Leena Weckman
Helsingissä Kallion kirjastossa saa neuvoja kännykän käyttöön ja mobiilipalveluihin. Leena Weckman (vasemmalla) on sitä mieltä, että teknikka muuttuu välillä liiankin vauhdikkaasti.Yle

Kännykän ruudulla vilisee valtava määrä erilaisia sovelluksia. Kansalaiset hoitavat veronsa, ostavat matkalippunsa ja etsivät reseptinsä verkosta.

Sanna Marinin (sd.) hallituksen tavoitteena on, että kaikki julkiset palvelut ovat (siirryt toiseen palveluun)verkossa ja kansalaisten käytössä vuoteen 2023 mennessä.

Todellisuudessa asiat eivät etene aivan näin ruusuisesti. Tampereen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lähes puolella kansalaisista on vaikeuksia hoitaa asioita arkipäivän asioita älypuhelimella tai tietokoneella. Tutkimuksessa oli mukana vain iäkkäitä ihmisiä.

Digi- ja väestötietovirasto arvioi, että puutteita digitaidoissa on joka neljännellä.

Tarkkaa tietoa suomalaisten digitaidoista ei kuitenkaan tällä hetkellä ole kellään. Kansalaisten digitaitoja ja avuntarvetta aletaan selvittää maaliskuussa valtiovarainministeriön ja Digi- ja väestötietoviraston kyselyllä.

Kyselyyn voi vastata joko sähköisesti tai paperisella lomakkeella esimerkiksi kirjastoissa. Projektipäällikkö Minna Piirainen lupaa, että asioita voi yhä Suomessa hoitaa, vaikkei netissä pärjäisikään.

– Suomeen ei ainakaan lähiaikoina ole tulossa digipakkoa, joka esimerkiksi Tanskassa on. Jatkossakin asiat voi näillä näkymin hoitaa joko kasvokkain tai puhelimitse.

Minna Piirainen, projektipäällikkö, Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto haluaa selvittää, milaiset ovat suomalaisten digitaidot. Projektipäällikkö Minna Piirainen lupaa, ettei Suomeen ole tulossa digipakkoa. Yle

Ongelmia laitteiden ja päivitysten kanssa

Helsingissä Kallion kirjastossa kaupunkilaiset saavat tukea kännykän ja tietokoneen käytössä. Neuvojina on joukko vapaaehtoisia. Senioriyhdistys Enterin vertaisavustaja Veijo Ruuskanen on huomannut, että kysymyksiä riittää.

– Usein on pientä ongelmaa laitteiden, asetusten ja päivitysten kanssa. Entistä enemmän kysytään myös palveluista: tunnistautumisesta ja terveystiedoista, Ruuskanen sanoo.

Kirjastossa piipahtava Leena Weckman myöntää, että kehityksen kärryillä pysyminen hirvittää.

– Tällä hetkellä tuntuu siltä, että ihan kaikki muuttuu. Minun taidoillani tuntuu siltä. Miten osaan hakea puhelimesta kaikki tiedot, joita tarvitsen? Weckman kysyy.

Eino Keinänen
Eino Keinänen ihmettelee, miksi pankki vaatii salasanojen vaihtamista niin usein. Hän hoitaa veronsa ja pankkisasiansa verkossa. Apua Keinänen pyytää tarvittaessa sukulaisilta. Yle

Eikö yksi systeemi jo riittäisi?

Kampin palveluskeskuksessa Helsingissä on alkamassa laulutuokio. Lauluhetkiä vetävä Eino Keinänen hoitaa veronsa ja pankkiasiansa aina verkossa.

– Minulla on tabletti ja läppäri ja tulostin, ja niillä minä pelaan, Keinänen sanoo.

Keinänen myöntää, että nykyään apua on jo toisinaan pyydettävä sukulaistytöiltä ja -pojilta.

Eniten Keinästä hämmästyttää, miksi tunnuslukuja ja salasanoja pitää vaihtaa, vaikka olisi varma, ettei niitä ole päätynyt tuntemattomien käsiin.

– Verot hoidan itse, ilmoitan vähennykset ja osakemyyntien tuotot ja tappiot. Mutta nämä netin pankkipalvelut muuttuvat koko ajan. Välillä tunnistaminen tapahtuu numeroilla, sitten taas sovelluksen kautta. Eikö yksi systeemi riittäisi?

Digitaidoissa puutteita myös nuorilla

Suomessa digitalisaatio on edennyt vauhdilla, ja samaan aikaan asiakaspalvelua on ajettu alas. Tilanne on hankala etenkin vanhuksille, mutta myös nuorten digitaidoissa on puutteita.

Nuoret hallitsevat kännykkäpelit, mutta omien asioiden hoitaminen on hankalaa. Virastojen kieli on kankeaa ja termit outoja.

– Nuoret ovat nohevia digitaalisesti, mutta se ei tarkoita sitä, että he osaisivat hoitaa asioita digitaalisesti. Nuoret ovat potentiaalinen avuntarvitsijaryhmä, Digi- ja väestöviraston projektipäällikkö Minna Piirainen sanoo.

Palvelujen vähentäminen tuo päänvaivaa myös niille, jolta omien asioiden hoitaminen verkossa sujuu vaivattomasti.

Puhelinpalveluissa asiakas saa kuunnella hissimusiikkia. Kun puhelimeen viimein vastataan, asiakaspalvelijoilla on usein ratkaisut vain tavallisimpiin kysymyksiin.

Tarjouksiin ei pääse käsiksi

Digitaaliset palvelut ovat edenneet Suomessa niin nopeasti, että osa ihmisistä on pudonnut rattailta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen harmittelee, että esimerkiksi junalipun saa halvemmalla VR:n sovelluksesta kuin lippuluukulta.

Asioiden hoitaminen vie myös valtavasti aikaa etenkin niiltä, jotka eivät osaa asioida verkossa.

– Digitaidottomat eivät pääse myöskään käsiksi tarjouksiin, koska monilla yrityksillä on oma sovelluksensa, jota pitää käyttää saadakseen parhaat edut, Peltonen sanoo.

Peltonen myöntää, että suurelle enemmistölle digitalisaatio tarjoaa myös valtavasti mahdollisuuksia. Hintojen vertailu helpottuu ja asioimisen voi hoitaa kotisohvalta.

Lisää mahdollisuuksia on tulossa, kun esimerkiksi puheentunnistus kehittyy ja älypuhelin alkaa ymmärtää nykyistä paremmin suomea.

Juttua muutettu kello 19.02 : Siihen on lisätty, että Tampereen yliopiston tutkimuksessa oli mukana vain iäkkäitä yli 75-vuotiaita ihmisiä.

Lisää aiheesta:

Tästä pääset tutustumaan Ylen digitreenit palveluihin.

Oletko huomannut? Käteinen on lähes kadonnut muutamassa vuodessa, mutta digitaalisuus vaikeuttaa rahan hahmottamista

Chatin suosio pankkiasioinnissa on noussut hurjasti – käyttö on kasvanut jopa satoja prosentteja muutamassa vuodessa

Lue seuraavaksi