Jyväskylän satamaan kaavaillaan uusia vetonauloja – luonnoksessa kelluva saunaravintola, skeittipuisto, näkötorni, viherterasseja järvessä ja tapahtumalautta

Keskellä kaupunkia Jyväsjärven rannassa sijaitsevasta satamasta halutaan käyntikorttikohde, jossa jo olemassaolevat ja uudet toiminnot sijoittuisivat entistä paremmin.

satamat
Satamaluonnoksessa saunaravintola on sijoitettu kellumaan Jyväsjärven päälle.
Satamaluonnoksessa saunaravintola on sijoitettu kellumaan Jyväsjärven päälle.OOPEAA

Ideoita uudesta satamaluonnoksesta ei puutu. Siihen on mahdutettu muun muassa skeittipuisto Vaasankadun sillan alle, järvivesiallas ja kelluvat viherterassit Kompassirantaan, näkötorni uuden laiturin nokkaan, kelluva tapahtumalautta vaikka lentopallon pelaamiseen ja helikopterikenttä laivalaiturin päähän.

Huviveneille, asuntolaivoille ja saunalautoille ehdotetaan laitureita Kompassirantaan. Ravintolalaivat ja vierasveneet saisivat paikat uuden L-kirjaimen muotoisen jättilaiturin reunoilta. Yksityisveneet sijoittuisivat nykyisille satamalaitureille ja suuret risteilyalukset Satamapaviljongin edustan laiturille.

Karttagrafiikka Jyväskylän sataman uudesta suunnitelmaluonnoksesta.
Tommi Pylkkö / Yle

Mukana on myös vuosia satamaniemen kärkeen kaavailtu saunaravintola. Hanke on kaatunut jo monesti ja taas etsitään uutta ratkaisua. Luonnoksessa saunaravintola on sijoitettu kelluvaksi veden päälle.

– Se on yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta alkuperäistä maalle sijoitusta ei ole vielä unohdettu. Toki sen perustamiskustannukset ovat kalliita, kun Lutakko on aika lailla täyttömaata, kertoo kaupungininsinööri Veli-Jussi Koskinen.

Projektipäällikkö Ora Nuutisen mukaan saunaravintolahanke on erittäin tärkeä ja herättää runsaasti yleistä mielenkiintoa.

– Edelleen tutkitaan saunan toteuttamista nykykaavan mukaisena eli suurin piirtein samanlaisena kuin aikaisemmatkin hankkeet. Sitä varten on tehty maaperäselvityksiä ja edelleen yksi toimija selvittää, voisiko satamaan toteutua liiketaloudellisesti kannattava kohde.

Jyväskylän sataman luonnoksen visualisointi
Uuden jättilaiturin päähän ehdotetaan majakka-näkötornia.

Ongelmana toimintojen sekamelska

Sataman nykyinen ongelma on palveluiden ja muun muassa yksityisveneiden, vierasveneiden, ravintolalaivojen, saunalauttojen, asuntolaivojen ja risteilyalusten jäsentymätön sijoittelu. Suosion kasvaessa eri käyttäjien intressit ovat törmäilleet.

– Satamassa on muun muassa vesiurheilua ja jotkut haluavat käydä jopa uimassa. Satamassa on kuitenkin monenlaista veneliikennettä, joten tämä on myös vähän turvaton, miettii Veli-Jussi Koskinen.

Jyväskylän sataman kruunuksi on parhaillaan meneillään laaja-alainen yleissuunnitelman työstäminen. Sen pohjaksi kaupunki julkaisi yltäkylläisen luonnoksen. Sitä on esitelty avoimessa yleisötilaisuudessa ja yleisö voi kommentoida luonnosta kaupungin Facebook-sivulla. Seuraavaksi luonnos hiotaan varsinaiseksi suunnitelmaksi kaupunkirakennelautakunnan päätettäväksi vielä tänä keväänä.

Luonnoksen taustalta löytyy arkkitehtitoimisto Oopeaa, joka on suunnitellut muun muassa Kuokkalan kirkon ja Puukuokka-puukerrostalot sekä Allas Sea Poolin Helsingissä.

– Sataman maa-alue alkaa olla kunnossa, nyt on tarkoitus mennä veden puolelle ja elävöittää entisestään aluetta, kertoo Koskinen.

Samalla mietitään kokonaisuutta, jotta jäsentymättömän sataman hajallaan olevia toimintoja voidaan sijoittaa hallitummin ja suunnitellummin. Ora Nuutinen muistuttaa, että satama on jo täynnä ja nyt tarvitaan lisää muun muassa laiturirakentamista.

Jyväskylän satama
Erityyppisille veneille ja laivoille halutaan omat laiturit sataman kahdelle rannalle.Eerik Lappalainen / Yle

Monen vuoden urakka

Sataman Lutakon puoleista rantaa ja Kompassirantaa Rantaväylän vieressä ei saada paraatikuntoon suinkaan hetkessä. Kaavamuutosten jälkeen satamaa rakennetaan pala kerrallaan useita vuosia.

Koskisen mukaan tarkoitus on edetä vaiheittain, sillä tämä on niin iso kokonaísuus, että kaupungilla ei ole parillekaan vuodelle määrärahoja, ehdottomasti puhutaan pidemmän ajan toteutuksesta.

– Joka vaiheesta tehdään oma rakennussuunnitelma ja samalla on mahdollisuus tarkentaa lopullista toteutusta. Suunnitelmahan mahdollistaa paljon, mutta välttämättä kaikki ei toteudu.

Sataman kehitys ei kuitenkaan pysähdy odottamaan yleissuunnitelman valmistumista. Esimerkiksi tälle vuodelle on varattu jo investointirahat uudelle laiturille ja Koskisen mukaan se voidaan toteuttaa vaikka saman tien.

Ora Nuutinen lisää, että sataman kärkeä rakennetaan lähivuosina valmiimmaksi joka tapauksessa nykyisen yleissuunnitelman pohjalta.

Veli-Jussi Koskinen
Kaupungininsinööri Veli-Jussi Koskinen iloitsee Jyväskylän sataman keskeisestä sijainnista.Eerik Lappalainen / Yle

Suunnitelman osien toteutuksessa kaupunki ei välttämättä ole ainoa rahoittaja.

– Esimerkiksi Kompassirantaan ajatelluissa toiminnoissa voi aivan hyvin olla yksityinen rahoittaja ja toteuttaja, arvioi kaupungininsinööri Koskinen.

Pieni mutta monille tärkeä asia olisi uimisen salliminen satama-alueella. Nyt se on kielletty turvallisuussyistä. Veli-Jussi Koskisen mukaan uudessa satamajärjestyksessä voidaan uiminen sallia tulevaisuudessa saunarannassa ja järvialtaassa.

– Järvivesialtaan rakentaminen Kompassirantaan mahdollistaisi uimisen. Onko se jopa ympärivuotinen, niin se on ajan kysymys.

Jyväsjärven ihmepuhdistuminen

Hiljaa hyvää tulee, voisi sanoa Jyväskylän sataman kehityksestä. Merkittävä askel otettiin vuonna 1977, kun kaupungin jätevedet ohjattiin Jyväsjärven sijasta Kuokkalan vedenpuhdistamoon ja järven saastuminen loppui. Sitä ennen Schaumanin vaneritehdas, Kankaan paperitehdas, kaupungin jätevedet ja Mattilanniemen kaatopaikka pilasivat Jyväsjärven kalastus- ja uimakelvottomaan kuntoon.

Vaneritehdas lopetti Lutakossa 25 vuotta sitten ja sen jälkeen satamaa ja järvenrantoja on kehitetty määrätietoisesti.

– Satamaa on suunniteltu moneen otteeseen ja kyllä sitä on myös rakennettu. Viime aikojen merkittäviä kehityskohteita ovat olleet Lutakon aukio ja Lutakon puisto, kertoo projektipäällikkö Ora Nuutinen.

Kaupungininsinööri Veli-Jussi Koskisen mukaan Jyväskylän sataman suurin etu on sen sijainti poikkeuksellisen keskellä kaupunkia.

– Satama on tänä päivänä jo hyvällä käytöllä, suosittu Rantaraitti kulkee sen läpi ja satamasta on jo kehittymässä kaupungin käyntikortti.

Jyväskylän satama
Koko järven kiertävä suosittu Rantaraitti kulkee sataman läpi.Eerik Lappalainen / Yle