1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. koronavirus

Karanteenissa olleen risteilyaluksen miehistö kertoo The Guardianille kaaoksesta laivalla: "Meitä käytettiin hyväksi"

Brittilehdelle puhuneiden miehistön jäsenten mukaan heidän piti jatkaa työntekoa tartuntavaarasta piittaamatta.

koronavirus
Diamond Princess -alus iltavalaistuksessa.
Diamond Princess -alus Yokohamassa 21. helmikuuta, pari päivää karanteenin päättymisen jälkeen.Frank Robichon / EPA

Kun Japani määräsi helmikuun alussa risteilyalus Diamond Princessin karanteeniin, vain matkustajat eristettiin. Miehistö joutui huolehtimaan matkustajista ja oleskelemaan yhteisissä tiloissa huolimatta tartuntariskistä, miehistön jäsenet kertovat brittilehti The Guardianille (siirryt toiseen palveluun).

Miehistö kävi matkustajien hyteissä, ruokaili yhteisessä messissä ja jakoi keskenään kylpyhuoneita sekä hyttejä.

Esimerkiksi nimellä Christian Santos haastattelussa esiintyvä filippiiniläinen miehistön jäsen kertoo jakaneensa hytin yskivän miehen kanssa.

– Aina kun hän yski, pelkäsin, Santos sanoo.

Hän yritti vaihtaa hyttiä, mutta hänelle sanottiin, ettei se onnistu. Seuraavana aamuna hyttikumppani oli viety sairaalahoitoon.

Santos ei ole miehen oikea nimi. Kuten useimmat muutkin The Guardianin haastattelemat miehistön jäsenet hän ei halua arvostella laivan oloja omalla nimellään. Miehistö pelkää, ettei niin tehdessään saisi uusia pestejä laivoille.

Mutta kritiikki on kovaa.

– Meitä käytettiin hyväksi. Voitko kuvitella? Tilanne oli hälyttävä, mutta he pitivät meidät töissä, Santos sanoo.

Laiva oli karanteenissa kaksi viikkoa. Laivalla olleista 3 700 ihmisestä yli 700 sai tartunnan ja kuusi on kuollut. Santosilla ei ole todettu tartuntaa, mutta hän on muun miehistön tavoin edelleen eristyksissä, nyt kotimaassaan Filippiineillä.

Tartuntatautiasiantuntijakin pelkäsi tartuntaa

Santosin mielestä miehistö ja matkustajat olisi pitänyt evakuoida alukselta paljon aikaisemmin. Nyt laivasta tuli karanteenin myötä viruksen lisääntymisalusta.

Santos myös katsoo, ettei laivan henkilökunnan olisi pitänyt jatkaa palvelemista, ruoanlaittoa ja siivoamista karanteenin aikana.

Osa miehistöstä sai suojavarusteetkin muita myöhemmin: Santosin mukaan hän sai hengityssuojan vasta viikko sen jälkeen, kun laiva oli pysäytetty.

Suojavaatteisiin pukeutuneet ihmiset tarkastavat Diamond Princessiltä poistuvia matkustajia. Matkustajilla on hengityssuojat.
Matkustajat tarkastettiin, kun he poistuivat Diamond Princessiltä karanteenin jälkeen.Frank Robichon / EPA / AOP

Muutkin The Guardianin haastattelemat miehistön jäsenet kertovat, että laivalla vallitsi sekasorto ja kaaos, jossa terveitä ja sairaita ei juuri pidetty erillään.

– Miehistön jäsenenä et edes tiedä, kuka on saanut tartunnan. Olet tekemisissä heidän kanssaan, kuljet ympäri laivaa, syöt messissä yhdessä, kuvaa toinen miehistön jäsen, James Reyes.

Myös laivalla vieraillut tartuntatautien asiantuntija Kentaro Iwata on kuvannut laivan suojatoimia täysin riittämättömiksi.

Iwata sanoo netissä pari viikkoa sitten julkaistulla videolla, että hän on työskennellyt ebolan ja sarsin aikana, mutta ei ole pelännyt saavansa tartuntaa. Mutta käytyään Diamond Princessillä hän pelkää koronatartuntaa.

BBC:n kirjeenvaihtaja Rupert Wingfield-Hayes jakoi Twitterissä videon keskustelustaan Iwatan kanssa:

Puuttuuko sisältö?

Ylen artikkeleiden yhteydessä voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkistamalla evästeasetuksesi alta olevasta linkistä voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Työstä kieltäytyminen vaikeaa

Diamond Princessin omistava Princes Cruises -yhtiö sanoo lausunnossaan, että Japanin terveysministeriö vastasi karanteenin ja testauksen ohjeistuksesta ja toimeenpanosta. Laivan täytyi noudattaa ohjeita.

Japanin ulkoministeriö puolestaan sanoo, että maan viranomaiset antoivat ohjeet, joiden avulla tartuntoja pyrittiin rajoittamaan. Yhtiön vastuulla oli kuitenkin varmistaa, että laiva on turvallinen ympäristö matkustajille ja miehistölle.

Lähes puolet Diamond Princessin työntekijöistä oli filippiiniläisiä. Työ risteilyaluksilla on suosittua Filippiineillä, koska palkka on verrattain hyvä. Vuoden 2018 lopussa merillä työskenteli yli 330 000 filippiiniläistä.

Miehistön käsitykset siitä, oliko heidän pakko työskennellä karanteenin aikana, vaihtelevat. Eräällä laivan osastolla pidettiin kokous, jossa niitä, jotka eivät halua työskennellä, pyydettiin ilmoittautumaan. Toisella osastolla miehistölle ei puhuttu asiasta mitään. Päinvastoin, työtunnit lisääntyivät, kun ruokaa ja muita palveluksia piti toimittaa hytteihinsä eristetyille matkustajille.

Miehistön jäseniä ottamassa vastaan tarvikkeita Diamond Princessille.
Miehistön jäseniä ottamassa vastaan tarvikkeita Diamond Princessille karanteenin aikana.Frank Robichon / EPA / AOP

Miehistön jäseniä tukevan Migrante Internationalin edustaja Joanna Concepcion sanoo, että työntekijät halusivat lopettaa työnteon, mutta heillä ei ollut valinnanvaraa.

– Kyse oli melkeinpä siitä, että heidän piti valita terveys ja turvallisuus tai elanto, hän arvioi The Guardianille.

"Uhrauduimme muiden puolesta"

Kaikki miehistön jäsenet eivät kuitenkaan ole katkeria.

Ilman meitä kukaan ei olisi jakanut ruokaa eivätkä matkustajat olisi saaneet syödäkseen, sanoo alkukirjaimillaan RCDG esiintyvä miehistön jäsen. Hän huomauttaa, että monet matkustajista olivat vanhoja ja heillä oli terveysongelmia, joten he olivat alttiimpia virukselle.

– Vaaransimme terveytemme muiden puolesta. Nyt kun kriisi on ohi, tunnemme ylpeyttä siitä, mitä teimme, RCDG sanoo.

Hän kehuu kapteenia ja osastonjohtajia henkilöstön tukemisesta. Toiset puolestaan katsovat, ettei miehistöä olisi pitänyt pyytää tekemään tällaista uhrausta.

Saman laivayhtiön toinen risteilyalus Grand Princess on nyt joutunut pysähtymään Kalifornian rannikolle koronavirusepäilyjen takia. Viranomaiset alkoivat torstaina testata matkustajia. Laivalla on yhteensä 3 500 ihmistä.

Lisää koronavirusepidemiasta:

Lue tästä kaikki tuoreimmat tiedot koronaviruksesta

Lue seuraavaksi