1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Euroviisut

Analyysi: Villasukat jalassa bilettävä Aksel Kankaanranta voi yllättää Euroviisuissa

Lauantaina käydyssä kisassa voittajia olivat myös Erika Vikman ja Uuden Musiikin Kilpailu itse, kirjoittaa Euroviisuihin erikoistunut toimittaja Ville Vedenpää.

Euroviisut
Aksel Kankaanranta.
Aksel Kankaanranta edustaa Suomea Euroviisuissa kappaleella Looking back.© Miikka Varila

Uuden Musiikin Kilpailu tarjosi lauantaina todellisen jännitysnäytelmän. Kansainvälinen raati rankkasi hieman yllättäen Aksel Kankaanrannan Looking back -kappaleen ykköseksi, ja yleisön äänet vei täpärästi ennakkosuosikki Erika Vikmanin Cicciolina. Kankaanrannan kappale sai kuitenkin lopulta myös yleisöltä tarpeeksi pisteitä voittoon.

UMK tarjosi viisuihin kaivattua jännitystä kahden kutsuvierasvuoden jälkeen. Paluu vanhaan oli onnistunut, sillä myös lopputulos herätti paljon tunteita puolesta ja vastaan.

Vikmanin Cicciolinalla oli etukäteen hurja etumatka muihin viisuehdokkaisiin nähden. Biisi oli kerännyt kuunteluja sekä Youtubessa että Spotifyssa yli miljoona kertaa ja aiheuttanut keskustelua Suomen lisäksi ulkomailla. UMK-finaalissa biisin esitys ei kuitenkaan vakuuttanut tarpeeksi äänestäjiä.

Tänä vuonna UMK:n esitykset oli toteutettu poikkeuksellisen hienosti. Kaikkiin kappaleisiin oli kehitelty biisejä tukevat visuaaliset maailmat. Ennakkoveikkailuissa Aksel Kankaanrannan kappale oli jäänyt muiden varjoon, mutta lavalla biisi nousi uuteen lentoon artistin varmojen laulutaitojen ja esitystä mukailevien modernien visuaalisten elementtien myötä.

Voiton ratkettua ennakkosuosikki Erika Vikmanin pokka piti erinomaisesti. Toisaalta hän oli jo kisan iso voittaja. Entinen tangokuningatar oli kisan myötä luonut nahkansa uudelleen, ja ura uutena Kikkana on kotimaassa taattu. Mitä lisäarvoa Euroviisut olisivat tuoneet suomidiscon uudelle kuningattarelle?

Aksel Kankaanranta on sen sijaan villi kortti. Hän oli voiton jälkeen luonnollisesti hämillään, koska ei uskonut voittoonsa itsekään. Laulaja on median edessä huomattavan vähäsanainen, vaikkakin ihailtavan rauhallinen mies. Euroviisuissa kansainvälinen media voi kokea niukkapuheisen suomalaisen joko eksoottisena tai kiusaannuttavana.

Kankaanranta juhli voittoaan muiden UMK-finalistien kanssa vähäeleisesti. Hänellä ei ollut päällään prameaa esiintymisasua vaan valkoisen kauluspaidan yli menevät henkselit ja maihareiden yläpuolelle ulottuvat villasukat. Hän oli voittobileissä kuin kavereiden kanssa karaokeillassa, kun lauloi muiden finalistien kanssa näiden edustuskappaleita. Vielä kun vieressä bailasivat huomiosta nauttivat Erika Vikman ja Krista Siegfrieds, kontrasti ei voisi olla suurempi.

Kun Suomi viimeksi kunnolla pärjäsi Euroviisuissa, maatamme edusti Softengine vuonna 2014. Tuolloin nuorista miehistä koostuva bändi luotti omaan biisiinsä ja esiintyi median edessä juuri sen verran kuin tunsi riittäväksi. Kimiräikkösmäinen tyyli osottautui riittäväksi 11. sijaan.

Samalla tyylillä Aksel Kankaanranta voi pärjätä Rotterdamissa.

Tänä vuonna Euroviisut voivat tosin olla täysin erilaiset kuin aikaisemmin koronaviruksen takia. Perutaanko kisat? Tuskin kokonaan. Vaihtoehtona on se, että kilpailijat esiintyvät tyhjälle katsomolle kuten viikonloppuna Tanskan omassa viisufinaalissa. Yhtenä vaihtoehtona on se, että kunkin maan edustajat esiintyvät etäyhteydellä oman maan studiosta.

Kävipä miten tahansa, Aksel Kankaanrannan esitys on jo sellaisenaan kansainvälistä tasoa.

Lue myös: Aksel Kankaanranta Suomen Euroviisu-edustajaksi: "Kiitos kaikille, jotka äänestivät, olette hyvin ihania" – Erika Vikmanin Cicciolina jäi täpärästi kakkoseksi

Lue seuraavaksi