Jyväskylässä yritetään kitkeä sähköpotkulautaharmeja jo ennakkoon – lautojen vauhtia voi rajoittaa teknisesti tietyillä alueilla

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat herättäneet runsaasti keskustelua Suomessa.

Jyväskylä
sähköpotkulaudan ohjaustanko
Arkistokuva sähköpotkulaudasta.Antti Lähteenmäki / Yle

Jyväskyläänkin tänä keväänä, todennäköisesti vapun tienoilla rantautuvien vuokrattavien sähköpotkulautojen nopeutta voidaan rajoittaa teknisillä järjestelmillä niin, että ne eivät esimerkiksi kävelykadulla kulje toivottua vauhtia kovempaa, kertoo HOP-merkkisiä lautoja toimittavasta jyväskyläläisyrityksestä Pekka Tillanen.

Esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella ilmenneistä sähköpotkulautoihin liittyvistä ongelmista on pyritty Jyväskylässä eroon jo ennakolta.

Sähköpotkulautoja on arvosteltu muun muassa liikenneturvallisuuteen liittyen kovasta vauhdista ja siitä, että niitä pysäköidään mihin sattuu ja miten sattuu.

Tillasen mukaan uusissa sähköpotkulaudoissa myös pysäköintiin voidaan vaikuttaa tekniikalla niin, ettei ajoa voi keskeyttää joka paikkaan.

Jyväskylässä kaupunkirakennelautakunta linjaa (siirryt toiseen palveluun) tiistaina 10. maaliskuuta vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöön liittyviä ohjeita.

Kaupunki on laatinut ohjeistusta yhteistyössä sähköpotkulautayritysten kanssa.

Lain mukaan sähköpotkulautojen suurin sallittu nopeus on 25 km/h.

Ohjeistuksessa kaupunki esittää, että kävelykadulla lautojen vauhti tulisi rajoittaa maksimissaan viiteen kilometriin tunnissa. Vuokrattavia potkulautoja ei ohjeistuksen mukaan tulisi myöskään pysäköidä kävelykadun alueella.