1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Sähkö- ja hybridiajoneuvot

Kestävän autoilun energiailta pureutui Mynämäellä sähköauton lataukseen ja päästöihin

Paikallinen sähköautoilija Tuukka Urpi kertoi kokemuksistaan ladattavan hybridin kanssa.

Sähkö- ja hybridiajoneuvot
Ladattavan hybridin pistoke kiinni latausasemassa.
Ladattava hybridi latauksessa julkisella latausasemalla.Minna Rosvall / Yle

MynämäkiMaaseutukunnissa asuvalle autoilu on usein välttämättömyys, mutta mitä voisimme tehdä, jotta autolla ajamisen päästöt vähenisivät? Tähän kysymykseen pureuduttiin torstaina Kestävän autoilun energiaillassa, Mynämäen valtuustosalissa.

Turku Energian energiaratkaisujen asiantuntija Ville Kuusisto kertoo, että sähkölatauspaikkojen rakentaminen taloyhtiöihin on noussut viime aikoina yhä tärkeämmäksi puheenaiheeksi.

– Taloyhtiömaailmassa on noussut selkeä kiinnostus, sillä sähköpaikkojen rakentaminen tulee selkeästi eteen. Taloyhtiöissä ensimmäiset autot tulevat jo pihoille.

Kuusisto viittaa Traficomin tilastoihin (siirryt toiseen palveluun), joissa näkyy sähköautojen suosio.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen määrä on hienoisessa nousussa, vaikka kokonaisuudessaan henkilöautojen ensirekisteröintien määrä laski viime vuonna.

Sähköautoja ensirekisteröitiin Traficomin mukaan viime vuonna lähes 2 000. Tämän vuoden aikana niitä on rekisteröity 407. Yhteensä sähköautoja on Suomessa noin 4 500. Ladattavia hybridejä on Manner-Suomessa noin 25 000. (siirryt toiseen palveluun)

Ville Kuusisto Turku Energian sähköaiton edessä.
Energiaratkaisujen asiantuntija Ville Kuusisto kertoi, että sähköauton lataus kesti maantieajon Turusta Mynämäelle. Kuusisto ajoi paikalle Turku Energian autolla.Minna Rosvall / Yle

Sähköautoilijan kannattaa käyttää omaa kulutusmittaria

Monet ovat taloyhtiöissä pohtineet, miksi sähköautoilijoiden latauspisteista tulee kustannuksia myös heille, joilla ei ole sähköautoa.

– Todennäköisesti omassa kodissa oleva latauspiste riittää täydellisesti omakotiasukkaille. Taloyhtiöissä suosittelen käyttäjäkohtaista mittausta eli voidaan mitata, paljonko kyseinen henkilö on käyttänyt sähköä. Silloin kukaan ei voi sanoa, miksi minun pitää maksaa jonkun toisen lataukset, kertoo Turku Energian asiantuntija Ville Kuusisto.

Hän muistuttaa, että sähköautot ovat kehittyneet siihen suuntaan, että niillä pystyy ajamaan aiempaa pidempiä ajomatkoja.

– On myönnettävä, että aiemmin ei ollut niin mielekästä hankkia täyssähköautoa taajamien ulkopuolella. Latauspisteitä on tullut yhä enemmän isojen teiden varsille, pohtii Kuusisto.

Ladattavan hybridin kuljettaja pitää sähköllä ajamisesta

Tuukka Urpi ajaa työnsä vuoksi Turkuun työhön kerran viikossa ja tekee muuten etätyötä Mynämäellä. Kolmen pienen lapsen isä kurvailee ladattavalla hybridillä, jonka hän osti käytettynä kaksi vuotta sitten. Auto on kuusi vuotta vanha.

– Kulutus pysyy hyvin kurissa. Se riippuu tietenkin ajomatkoista ja kuinka paljon autoa pystyy lataamaan. Sähköllä on mukavan hiljaista ajaa. Siinä on portaaton voimansiirto. Sähkö maksaa vähemmän kuin bensa, kertoo Urpi.

Tuukka Urpi kertoi ajamisesta ladattavalla hybridillä.
Tuukka Urpi ajaa ladattavalla hybridillä Turun ja Mynämäen välillä. Minna Rosvall / Yle

Hänen mielestään maalla on jopa helpompaa latailla autoa, sillä omakotitaloissa on latauspisteet eikä asukkaiden tarvitse tapella taloyhtiön kanssa.

Linja-autonkuljettaja** Vesa Sinisalo** oli tuonut näytille ladattavan hybridin. Hänen suosikkinsa vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävistä autoista olisi kuitenkin vetyauto.

Vesa Sinisalo ladattavan hybridin edessä.
Vesa Sinisalo on kokeillut monia erilaisia autoja. Linja-autonkuljettajana hän on huomannut, että sähköautoja on jo liikenteessä maallakin.Minna Rosvall / Yle

– Vetyautosta ei tule yhtään päästöjä. Pakoputkesta tulee vain vettä. Ihmiset eivät pysty mieltämään täällä maalla, mikä on kannattava ja puhdas vaihtoehto. Sähköauton valmistamisesta tulee niin paljon päästöjä, että vanhalla, pienellä bensa-autolla voi ajaa 30 vuotta päästäkseen samaan päästömäärään, kertoo Sinisalo.

Lue lisää:

Anttilan perheessä tarvitaan liikkumiseen viisi autoa – katso, missä on eniten henkilöautoja per asukas

Kymmenen vuoden päästä joka neljännen auton pitäisi olla sähköauto – autoalan pomon mielestä se on utopiaa, ei lähtisi Lappiin talvilomalle sähköautolla

Autoalan tutkimus: Ladattavien hybridien kilometreistä yli puolet ajetaan sähköllä – Sähköautoilla ajetaan enemmän kuin bensiiniautoilla

Viisi taloyhtiötä sähköisti yhdessä porilaisen parkkipaikan – "Ei ole vielä näkynyt yhtään sähköautoa"

Lue seuraavaksi