Suomeen halutaan isompia ja painavampia tavarajunia – Kotkan ja Kouvolan välisellä radalla alkavat isot parannustyöt

Maan suurin vientisatama saa pitkään odotetun, suuremman ratapihan. Turvallisuus paranee, kun tavarajunille ei tarvitse etsiä tilapäisiä säilytyspaikkoja sataman ulkopuolelta.

rautatieliikenne
Junat odottavat Kotolahden ratapihalla Kotkan satamassa pääsyä lastinpurkuun.
Venäläiset tavarajunat ovat jopa 1,1 kilometrin pituisia, suomalaiset reilu puolet siitä. Arkistokuva Kotolahden ratapihalta Kotkan Mussalon satamasta.Petri Niemi / Yle

Suomen rautateille halutaan nykyistä isompia ja painavampia tavarajunia.

Kouvolan ja Kotkan sekä Haminan välisellä rataosuudella alkavat huhtikuussa isot parannustyöt, joiden valmistuttua niin sanotut supertavarajunat voivat alkaa ajamaan väliä.

Kouvolan ja Kotkan välinen rata on Suomen vilkkaimpia tavaraliikenteen väyliä. Rata palvelee Haminan-Kotkan satamaa, joka on maan suurin vientisatama.

Leveämpiä penkkoja ja uusia siltoja

Rautatien kapasiteettia kasvatetaan kahdella tavalla: akselipainoa lisäämällä ja turvalaitteita uusimalla.

Kun radan akselipaino nostetaan 25 tonniin, radalle voi ajaa nykyistä painavammilla junilla.

– Pääasiallinen syy muutokselle ovat isot venäläiset junat ja Venäjän puolelta tuleva transitoliikenne, projektipäällikkö Miia Kari Väylästä kertoo.

Suomessa rautateiden akselipaino on yleensä 22,5 tonnia. Kotkan ja Kouvolan välisellä rataosuudella on tällä hetkellä voimassa erillislupa, joka sallii 23,5 tonnin akselipainon.

Käytännössä akselipainon nostaminen tarkoittaa esimerkiksi ratapenkan leventämistä sekä rumpujen ja siltojen uusimista.

– Rata on aikoinaan rakennettu vanhan merenpohjan päälle, ja siinä on pehmeikkökohtia. Näitä paikkoja vahvistetaan. Lisäksi yksittäisiä rautatiesiltoja puretaan kokonaan ja rakennetaan uusia tilalle, Kari kertoo.

Ensimmäiset sillat uusitaan näillä näkymin vuosina 2022–2023.

25 tonnin akselipainoon pyritään myös Etelä-Karjalassa Luumäki–Imatra-rataosuuden muutostöissä.

Lisää junia samalle rataosuudelle

Lisäksi rautatien turvalaitejärjestelmä uusitaan.

– Uuteen järjestelmään tulee enemmän suojastuspisteitä, ja junien kulunvalvontajärjestelmä voi päästää junia enemmän peräjälkeen, Kari sanoo.

Jos tietyllä rataosuudella voi tällä hetkellä kulkea esimerkiksi viisi junaa kerralla, tulevaisuudessa junia voisi olla vaikkapa kahdeksan.

Turvalaitejärjestelmän uusiminen tekee junaliikenteestä myös täsmällisempää.

Kari kertoo, että nykyinen turvalaite alkaa olla elinkaarensa päässä. Se antaa myös aiheettomia vikailmoituksia, joiden takia junat joutuvat pysähtymään matkan varrelle.

Satamaan lisää raiteita

Suomen suurin vientisatama Haminan–Kotkan satama saa ratahankkeen myötä pitkään odotetun laajennuksen ratapihalleen.

Kotkan Mussalon satamaa palvelevalle Kotolahden ratapihalle tulee viisi uutta raidetta. Tällä hetkellä raiteita on kuusi, eli raiteiden määrä lähes tuplaantuu.

– Muutos on sellainen kuin lähes 15 vuotta sitten suunniteltiin, toimitusjohtaja Kimmo Naski Haminan–Kotkan satamasta sanoo.

Kotolahti on järjestelyratapiha, jossa junia voidaan pilkkoa purettavaksi muualle satamaan.

Turvallisuus paranee

Ratapihan laajentaminen alkaa toukokuussa 2020, ja se saataneen ainakin suurilta osin valmiiksi vuoden 2021 loppuun mennessä.

Satamajohtaja Kimmo Naski on tyytyväinen tulevaan ratapakettiin ja siihen, että Kotolahden laajennus alkaa heti ratahankkeen alussa.

– Jos ajatellaan, että neljäsosa koko Suomen rautatiekuljetuksista menee Haminan–Kotkan satamasta, niin sataman toimivuus on Suomen ja maanteollisuuden kannalta kriittinen, hän sanoo.

Ratapihan laajennus parantaa myös turvallisuutta. Kun ratapiha on ollut ruuhkainen, tavarajunille on jouduttu etsimään tilapäisiä säilytyspaikkoja sataman ulkopuolelta.

Osa vaunuista on sisältänyt vaarallisia aineita. Esimerkiksi Mäntyharjussa kemikaalionnettomuuden aiheuttanut, syttymisherkkä kemikaali oli matkalla Mussalon sataman kautta maailmalle, mutta seisoi sataman ruuhkan takia säilytyksessä Kinnin liikennepaikalla.

Valmista viiden vuoden kuluttua

Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeen on määrä valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2025.

Eduskunta myönsi hankkeelle 98 miljoonan euron rahoituksen vuoden 2019 toisessa lisätalousarviossaan. Hanketta vetää Väylä.

Lue myös:

Ratatyöt alkavat Kouvolan ja Kotkan välillä – Myllykoskella parannetaan aseman esteettömyyttä

Venäjältä tulevat myrkkyjunat eivät mahdu niille tarkoitetuille säilytysalueille Suomessa – lasteja jouduttu viemään jonoon salaisiin paikkoihin